جهانسیاست

تنش‌های ایالات متحده و چین در نشست مجازی سازمان ملل؛ ترامپ پکن را به انتشار “طاعون” متهم کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا روز سه شنبه به مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت كه چین باید به دلیل "انتشار" کووید-۱۹ در جهان پاسخگو باشد. 

دونالد ترامپ در اظهاراتی گفت: “ما باید کشوری را که این طاعون را بر سر جهان، تحمیل کرده -یعنی چین- پاسخگو کنیم.”

وی گفت: “دولت چین و سازمان بهداشت جهانی -كه عملاً تحت كنترل چین است- به دروغ اعلام كردند كه هیچ مدرکی از انتقال انسان به انسان وجود ندارد.”

آقای ترامپ در ادامه گفت: “بعداً، آنها به دروغ گفتند كه افراد بدون علائم این بیماری را انتقال نمی دهند … سازمان ملل متحد باید چین را مسئول اقدامات خود قرار دهد.”

او همچنین قول توزیع واکسن کرونا را داد و گفت: “ما ویروس را شکست خواهیم داد و همه گیری را پایان خواهیم داد.”

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در سخنرانی مجازی خود که قبلاً ضبط شده بود در مجمع عمومی لحن آشتی جویانه‌ای را خواستار شد و خواستار افزایش همکاری در مورد بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ شد.

او تأکید کرد که چین قصد “یک جنگ سرد یا جنگ گرم با هیچ کشوری” را ندارد.

گابی استرن، مدیر ارتباطات سازمان جهانی بهداشت در توییتی نوشت: “هیچ کس ما را کنترل نمی کند “، “در ۱۴ ژانویه، متخصصان کووید-۱۹ ما به رسانه ها از توانایی انتقال انسان به انسان این ویروس گفتند. از ماه فوریه، متخصصان ما به طور علنی در مورد انتقال توسط افراد بدون علائم یا قبل از علائم بحث کرده اند.”

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به مجمع عمومی گفت سازمان جهانی بهداشت باید برای هماهنگی پاسخ جهانی به بیماری همه گیر کووید-۱۹ تقویت شود و یک کنفرانس در سطح عالی در مورد همکاری واکسن را پیشنهاد کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز گفت: “هیچ کشوری حق تسلط بر امور جهانی، کنترل سرنوشت دیگران یا حفظ مزایای توسعه را برای خود ندارد. حتی کمتر باید اجازه داد هر کاری دوست دارد انجام دهد و  زورگو یا رئیس جهان باشد. یک جانبه گرایی به بن بست می‌رسد.”

آقای ترامپ همچنین به سوابق چین در زمینه محیط زیست اشاره کرد، اما هیچ انتقاد مستقیمی به پکن در مورد حقوق بشر وارد نکرد.

آقای ترامپ از تروریسم،‌ نقض حقوق زنان، کار اجباری، قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و کالا، سرکوب مذاهب، پاکسازی اتنیکی و نقض حقوق‌بشر به عنوان مسائل اصلی جهان نام برد و گفت سازمان ملل باید با تمرکز در این زمینه‌ها ماموریت اصلی خود را به انجام برساند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در سخنرانی خود در سازمان ملل متحد خواستار یک مأموریت بین المللی تحت نظارت سازمان ملل برای بازدید از منطقه اویغور (سین کیانگ) چین شد تا نگرانی های مربوط به سوءاستفاده از مسلمانان در آنجا را بررسی کند.

ژانگ جون، نماینده چین با صدور بیانیه ای در واکنش به سخنان ترامپ، ایالات متحده را به “سوءاستفاده از تریبون سازمان ملل برای ایجاد تنش و ایجاد تفرقه” متهم کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد آنتونیو گوترش هشدار داد که جهان با تنش های ایالات متحده و چین “در حال حرکت در مسیری بسیار خطرناک” است.

وی گفت: “ما باید هر كاری را انجام دهیم تا از جنگ سرد جدید جلوگیری كنیم.” “ما در مسیری بسیار خطرناک پیش می‌رویم. دنیای ما کشش آینده‌‌ای را ندارد که دو اقتصاد بزرگ، کره زمین را به دو قسمت بزرگ تقسیم کنند – هر یک با قوانین تجاری و مالی خاص خود و ظرفیت‌های اینترنت و هوش مصنوعی خود.”

آقای گوترش همچنین از نحوه برخورد جنبش‌های راستگرا در مواجهه با ویروس کرونا آشکارا انتقاد کرد و گفت که “پوپولیسم و ملی‌گرایی شکست خورده‌اند. این رویکردها برای مهار ویروس اغلب اوضاع را بدتر کرده‌اند.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا