ایرانجهانسیاست

روحانی گفت ایالات متحده نمی‌تواند “نه مذاکره و نه جنگی” علیه ایران تحمیل کند

رئیس جمهور ایران روز سه شنبه اول مهر به مجمع عمومی سازمان ملل گفت که ایالات متحده نمی تواند "نه مذاکره و نه جنگ" بر علیه ایران تحمیل کند.

تقابل آمریكا و ایران از سال ۲۰۱۸ كه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا، کشورش را از توافق هسته ای ایران با قدرتهای جهانی خارج كرد و تحریمهای مجدد یك جانبه را بر اقتصاد ایران تشدید كرد، آغاز شده است.

آقای ترامپ خواهان توافق گسترده تری با حاكمان ملاها در تهران است تا بتواند برنامه هسته ای ایران را بیش از پیش محدود، فعالیت توسعه موشك بالستیك آن را متوقف و به پشتیبانی خود از نیروهای نیابتی در خاورمیانه پایان دهد.

ایران از گفتگو با ایالات متحده امتناع کرده است مگر اینکه واشنگتن تحریم های تهران را برداشته و به توافق اولیه بازگردد. به تلافی فشار آمریكا، تهران نیز رعایت محدودیت های ظرفیت غنی‌سازی تعیین شده در این توافق را كاهش داده است.

آقای ترامپ روز سه شنبه در سخنرانی خود در سازمان ملل گفت: “ما از توافق هسته ای وحشتناک ایران خارج شدیم و تحریم های فلج کننده ای را برای حامی تروریسم پیشرو در جهان اعمال کردیم”.

ایران حمایت از تروریسم را انکار می کند.

دولت ترامپ روز دوشنبه تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد.

این اقدام توسط متحدان اصلی اروپایی و همچنین رقبای ایالات متحده مانند روسیه و چین که طرف توافق هسته ای هستند، رد شد.

حسن روحانی ضمن “تشکر از روسای دوره‌ای شورای امنیت در ماه‌های اوت و سپتامبر و ۱۳ عضو این نهاد به ویژه کشورهای روسیه و چین که دو بار به صورت قاطع به استفاده ابزاری و غیرقانونی آمریکا از شورای امنیت و قطعنامه ۲۲۳۱ با صدای بلند «نه» گفتند” این امر را  “یک پیروزی بزرگ برای “ایران و دوران گذار نظام بین‌الملل در جهان پساغربی” توصیف کرد، جهانی که به گفته او “رژیم مدعی هژمونی (آمریکا)  در چنین انزوای خودساخته‌ای فرو رفت”

آقای روحانی همچنین ایران را کهن‌ترین دمکراسی منطقه توصیف کرد و گفت که به “مردم‌سالاری” موجود در جمهوری اسلامی افتخار می‌کند و “آزادی داخلی را با دخالت خارجی سودا نخواهیم کرد.”

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در سخنرانی خود در مجمع عمومی گفت که “فشار حداکثری” دولت ترامپ علیه ایران تاکنون شکست خورده است.

آقای ماکرون تلاش های ایالات متحده برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل متحد علیه تهران را به‌خاطر اینکه واشنگتن قبلاً توافق هسته ای را ترک کرده بود، رد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا