ایرانسیاست

دریادار حسینی‌بای: حذف سخنان دریادار سیاری، حذف واقعیت‌هاست

دریادار عیسی حسینی‌بای از همرزمان امیر سیاری در مورد اظهارات او که از ایرنا حذف شد، می‌گوید «حرف‌های شجاعانه و درستی زدند که مورد تایید همه‌ی واحد ماست.»

دریادار عیسی حسینی‌بای، امروز شنبه ۲۴ خرداد در گفتگو با انصاف‌نیوز در باره حذف سخنان دریادار حبیب‌الله سیاری از خروجی خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا می‌گوید «حذف گفته‌های جناب سیاری حذف واقعیت‌هاست.»

آقای حسینی‌بای تاکید می‌کند که «حذف این صحبت‌ها تبعات بسیار منفی داشته، بسیاری از بچه‌ها می‌پرسند که چرا حذف شد؟! این مسئله پنهان کردن چیزی است که برای خیلی‌ها عیان است. دلیلی ندارد جز اینکه برخی منافعی داشته باشند که این مسائل عیان نشود.»

حبیب‌الله سیاری در این مصاحبه که روز یکشنبه ۱۱ خرداد از سوی ایرنا منتشر و سپس حذف شد به مواردی از نادیده گرفته شدن و بی‌اهمیت نشان داده شدن ارتش از سوی دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی اشاره کرده و به‌طور تلویحی از فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی سپاه پاسداران انتقاد کرده بود.

معاون هماهنگ کننده ارتش ایران در بخشی از این گفت‌وگو، گفته بود «اصلا به صلاح نیروهای مسلح نیست که وارد فعالیت اقتصادی شوند و ارتش تلاش کرده مطابق سیاست‌های ابلاغی وارد فعالین اقتصادی نشود همان طور که ما در سیاست هم دخالت نمی‌کنیم.»

وی سپس گفته بود «آیا این معنی‌اش این است که سیاست نمی‌فهمیم؟ این نیست. ما سیاست را خوب می‌فهمیم، خوب تحلیل می‌کنیم، خوب متوجه هستیم، اما وارد سیاست نمی‌شویم. چون سیاست‌زدگی برای نیروهای مسلح آسیب است.»

او درباره فعالیت های اقتصادی نظامیان اظهار داشته بود «به صلاح نیروهای مسلح نیست که وارد بحث اقتصادی شوند چون از اصل قضیه خود دور می شوند.»

این فرمانده نظامی ایران بیان داشته بود،« با این همه امروز به ما می‌گویند که در فلان عملیات عکس‌تان کو، تصویرتان کو، هنوز هم کسی حق ندارد با دوربین فیلمبرداری توی پست فرماندهی ما برود. این آموزش ارتش است و حتما منافعی دارد اما شما نگاه کنید توی سپاه پاسداران و بسیج هر گروهی یک فیلمبردار همراهش هست.»

حبیب‌الله سیاری در پیوند با این سخنانش با انتقاد ضمنی از اقدامات تبلیغاتی سپاه پاسداران، افزوده بود «ما باید کارمان را انجام بدهیم، دلیلی نداریم که هر حرکتی انجام می‌دهیم رسانه‌ای کنیم، مگر ما شرکت تولید یخچالیم، مگر ما شرکت ساختمانی هستیم، مگر ما شرکت تولید دوربین هستیم؟»

او در ادامه تاکید کرده بود «لازم نیست که من هر روز بگویم که ببینید من چقدر کار می‌کنم، ببینید من چی ساختم، ببنید من چطور زیر دریا می‌روم. اینها را دشمن مورد استفاده قرار می‌دهد.»

دریادا سیاری بیان داشته بود‌ «شما البته فیلم می سازید که یک سیدی، یک حاجی‌ای با یک تیربار ژ-۳ و یک دستی یک لشکر را ظرف ۲۴ ساعت از بین می برد. اگر این طور است، ظرف ۱۲ شبانه روز ۱۲ لشکر عراق از بین می رفت دیگر! هشت سال (جنگ)‌ برای چی بود؟»

دریادار حسینی‌بای درباره‌ی اتفاقات آغازین جنگ و خاطرات خود نیز به‌طور مفصل صحبت کرده و می‌گوید که «شک می‌کنیم شاید اصلا ما نبودیم که جنگیدیم!»

او همچنین با تشکر ویژه از سخنان حذف شده دریادار سیاری گفت «ایشان حرف‌های شجاعانه و درستی زدند که مورد تایید همه‌ی ما و کسانی هست که در آن روزها در آنجا حضور داشتند و جانبازی کردند.»

آقای حسینی‌بای در ادامه می‌گوید «من با تمام وجود از جناب سیاری –بعنوان یک رزمنده- تشکر می‌کنم که حرف‌های شجاعانه‌ای زدند و یکسری از حقایق را مطرح کردند.»

این دریادار ارتش با اشاره تلویحی به رفتار تبلیغاتی سپاه در زمان جنگ می‌افزاید «ما اسیر می‌گرفتیم، می‌آمدند و همراه اسرا راه می‌رفتند، عکس‌شان را می‌گرفتند و بعد هم جبهه را ترک می‌کردند!»

او در بخش دیگری از سخنانش گفت «گلایه‌های امیر سیاری که خودشان در جنگ حضور داشتند بحق بود؛ همچنین جناب صمدی هم این صحبت‌ها را قبلا کرده بودند. خود من هم از کسانی هستم که گله دارد. ما فراموش شده هستیم. ما در آن منطقه مانده بودیم و جان می‌کندیم؛ جانباز شدیم اما حتی در احتساب جانبازی هم تبعیض قائل شدند. همانها که این کارها [را] کردند امروز دنبال سانسور کردن و حذف تاریخ واقعی هستند.»

این مقام ارشد ارتش بیان می‌دارد «تحقیق کنید آن واحدی که لشکر عراق را ۳۴ روز پشت دیوارها نگاه داشت الان چگونه زندگی می‌کنند؟ همه دچار روزمرگی شدند و برخی حتی معیشت‌شان با مشکلات فراوان روبروست.»

او همچنین افزود «حس طردشدگی از طریق سانسور کردن واقعیت‌ها باعث آزردگی می شود. اصلا دیگر بعد از جنگ به ما توجهی نشد. نه تنها من، همه‌ی ما.»

آقای حسینی‌بای در ادامه سخنانش اظهار داشت «منظور این نیست که ما کاری کردیم و به ما چیزی دهند؛ ولی وقتی می‌بینیم گاهی عده‌ای که حتی در جنگ حضور نداشته‌اند، برای خود حقوق‌های نجومی و… کسب می‌کنند و امروز واقعیت‌ها را سانسور و با کیمیا و… بدنبال چیزهای دیگری هستند ناراحت می‌شویم.»

لازم به ذکر می‌باشد که روز شنبه ۱۷ خرداد، یک هفته پس از انتشار و حذف مصاحبه‌ دریادار سیاری، مدیرعامل این خبرگزاری برکنار شد.

پس از این مصاحبه سپاه پاسداران در واکنشی با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «وحدت، اخوت و همدلی نیروهای مسلح و هوشمندی و هوشیاری در قبال تلاش موذیانه دشمنان در ایجاد اختلاف بین ارتش و سپاه از توصیه‌های راهبردی امامین انقلاب اسلامی و متضمن امنیت پایدار ملی و آرامش ملت ایران است.»

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا