خاورمیانهسیاست

عربستان: هرگونه توافق هسته‌ای با ایران رفتارهای بی ثبات کننده این کشور را مدنظر قرار دهد

در بیانیه کابینه عربستان سعودی آمده است که این کشور خواستار آن است، هرگونه توافق هسته‌ای با ایران رفتارهای بی ثبات کننده این کشور را مدنظر قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، کابینه این کشور خواستار آن است که هرگونه توافق هسته ای با ایران شامل «رسیدگی به رفتارهای بی ثبات کننده ایران در منطقه و جهان و حمایت مالی از تروریسم باشد؛ به گونه ای که اطمینان حاصل شود [ایران] هیچ گونه تحریکاتی در آینده انجام نخواهد داد.»

در بیانیه روز سه شنبه (اول شهریور) کابینه عربستان سعودی، پس از نشست هفتگی آن آمده است که این امر (توافق) باعث می شود ایران به جامعه بین المللی بازگردد و همه تحریم ها به خاطر بهبود و رفاه حال مردم ایران از روی این کشور برداشته شود.

کابینه دولت عربستان سعودی همچنین بر اهمیت توافق هسته ای با ایران برای کمک به حفظ منع گسترش سلاح های هسته ای و تکمیل تلاش ها با هدف ایجاد منطقه ای عاری از سلاح های کشتار جمعی در خاورمیانه تأکید کرد.

از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت کشورش را از توافق هسته ای منعقد شده بین تهران و قدرتهای بزرگ خارج کند و تحریم های اقتصادی ایران را به دلیل نقض مفاد توافق هسته ای مجدداً اعمال کند، تنش‌ها روی پرونده اتمی ایران افزایش یافته است.

پس از عدم همکاری کشورهای اروپایی و اعضای شورای امنیت با آمریکا در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل بر علیه ایران، ایالات متحده آمریکا تحریم‌های تازه خود بر علیه ده‌ها فرد و وزارت دفاع ایران که به نوعی مرتبط با برنامه هسته‌ای هستند، روز دوشنبه ۳۱ شهریور اعلام کرد.

دو روز پیش از آن وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به پایان روند ۳۰ روزه‌ای که با فعال کردن مکانیسم ماشه آغاز شده بود اعلام کرد تحریم‌های تعلیق شده سازمان ملل که با توافق برجام حاصل شده بود، از ساعت هشت شب ۲۹ شهریور به وقت شرق آمریکا اجرایی شدند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا