جهانخاورمیانه

روزنامه دی‌ولت مدعی شد که سپاه و حزب‌الله در بندر بیروت نیترات‌آمونیوم انبار کرده‌بودند

روزنامه آلمانی «دی‌ولت» به نقل از منابع اطلاعاتی نوشت كه در سال های ٢٠١٤ و ٢٠١٣ سپاه قدس ٦٧٠ تن نيترات آمونيوم به ارزش ۳۸۰ هزار یورو به حزب الله لبنان فروخته است.

روزنامه آلمانی «دی‌ولت» روز پنجشنبه ۳۰ مرداد به نقل از منابع اطلاعاتی نوشت كه در سال های ٢٠١٤ و ٢٠١٣ سپاه قدس با نظارت قاسم سلیمانی ٦٧٠ تن نيترات آمونيوم در سه نوبت و به ارزش ۳۸۰ هزار یورو به حزب الله لبنان فروخته است. این روزنامه همچنین نوشته که این محموله‌ها همزمان بوده با ضبط و انبار شدن هزاران کیلوگرم نیترات آمونیوم از یک کشتی فرسوده در بندر بیروت.

بر اساس اخباری که تا کنون توسط مقامات لبنانی منتشر شده، نیترات آمونیوم انبار شده در بندر بیروت که فاجعه روز ۱۴ مرداد را سبب شد، نیز به سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ بازمی‌گردد.

روزنامه «دی‌ولت» مقاله‌ای به قلم «دانیل دیلان‌بومر» منتشر کرده که در آن ادعا شده است که رد پای انفجار مهیب بندر بیروت به نیروهای وابسته به حزب‌الله می‌رسد.

آقای دیلان‌بومر نوشته که ادعای این مقاله بر اساس رویت بخشی از نتایج تحقیقات سازمان‌های اطلاعاتی غربی درباره انفجار بندر بیروت، توسط روزنامه‌نگاران دی‌ولت می‌باشد. موضوع تحقیقات ذکر شده، بر سر سفارش چند محموله نیترات آمونیوم از سوی حزب‌الله در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ است. در این تحقیق گفته شده است که سپاه قدس این محموله‌ها را به حزب‌الله تحویل داده است.

آقای دیلان‌بومر در این مقاله نوشته که نخستین صورتحسابی که مربوط به سفارش نیترات آمونیوم از سوی حزب‌الله لبنان رویت کرده به تاریخ ۱۶ ژوئن سال ۲۰۱۳ باز می‌گردد که طبق آن ۲۷۰ تن نیترات آمونیوم به ارزش بیش از ۱۷۹ هزار یورو، از سوی سپاه قدس به لبنان تحویل داده شده است.

سفارش دوم، در تاریخ ۲۳ اکتبر همان سال صورت گرفته و جمهوری اسلامی ۲۷۰ تن دیگر از این ماده را به ارزش بیش از ۱۴۰ هزار یورو به حزب‌الله تحویل داده است.

او نوشت، با اینکه میزان نیترات آمونیوم ارسال شده توسط ایران در تاریخ ۴ آوریل سال ۲۰۱۴ مشخص نیست ولی مبلغ دریافتی حدود ۶۱ هزار یورو بوده است.

خبرنگار «دی‌ولت» معتقد است که با توجه به چنین مبلغی می‌شود حدس زد، میزان نیترات آمونیوم تحویل داده شده در مرحله سوم، بین ۹۰ تا ۱۳۰ تن بوده است.

در مجموع  حدود ۶۳۰ تن تا ۶۷۰ تن نیترات آمونیوم به لبنان ارسال شده است.

این گزارش در ادامه مدعی شده که محموله اکتبر ۲۰۱۳ توسط هواپیما و احتمالا از طریق یکی از پروازهای ماهان‌ایر به لبنان منتقل شده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا