خاورمیانه

رئیس‌جمهور لبنان: انفجار بیروت می‌تواند به‌دلیل موشک یا بمب باشد

رئیس جمهور لبنان از احتمال دخالت «یک حمله خارجی» در انفجار بندر بیروت به عنوان یکی از احتمالات در تحقیقات پیش رو سخن گفت.

میشل عون رئیس‌جمهور لبنان، روز جمعه ۱۷ مرداد در یک گفتگوی تلویزیونی گفت: «علت انفجار تا به حال مشخص نشده اما احتمال حمله خارجی به وسیله راکت، بمب یا اقدام دیگری وجود دارد.»

وی همچنین گفت که این موضوع در تحقیقات روشن خواهد شد.

آقای عون در ادامه اظهار داشت  «من از مکرون خواستم که تصاویری [ماهواره‌ای] را در اختیار ما بگذارد تا بدانیم چه اتفاقی افتاده است. اگر فرانسه این تصاویر را در اختیار نداشته باشد، از منابع دیگری درخواست خواهیم کرد.»

علیرغم اینکه بسیاری از مردم لبنان خواستار انجام تحقیقاتی مستقل و بین المللی درباره این حادثه شدند، آقای عون تحقیقات بین المللی برای مشخص کردن علت این انفجار را رد کرد.

مقام‌های لبنان بیشتر بر روی نگهداری ۲ هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم بدون رعایت نکات ایمنی به عنوان دلیل انفجار در بندر بیروت متمرکز شده‌اند ولی همزمان با تحقیقات، گمانه‌زنی‌ها در این مورد همچنان ادامه دارد.

در تازه‌ترین اظهارنظرها بهاء حریری، فرزند رفیق حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان حزب‌الله را مسئول انفجار در بندر بیروت دانست.

دیلی‌میل گزارش می‌دهد بهاء حریری، فرزند رفیق حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان شامگاه پنجشنبه ۱۶ مرداد اظهار داشت: «در شهر [بیروت] همه می‌دانند که حزب‌الله فرودگاه و بندر بیروت را کنترل می‌کند.»

از دیگر سو «سازمان امنیت داخلی آلمان» اعلام کرد که حزب‌الله لبنان در ایالت بایرن یک انبار «نیترات آمونیوم» داشته که در سال ۲۰۱۶ از آلمان تخلیه شده است.

نهادهای امنیتی آلمان می‌گویند هنگامی که درخصوص فعالیت‌های حزب‌الله لبنان در این کشور مشغول تحقیق بودند، متوجه انبار نیترات آمونیوم حزب‌الله در ایالت بایرن می‌شوند. بر اساس این خبر محتویات این انبار که «کُلد پکس» (Cold-Packs) نام داشته در سال ۲۰۱۶ از آلمان خارج می‌شود.

در اثر انفجار مهیبی که روز سه‌شنبه ۱۴ مرداد در بیروت رخ داد تاکنون دست کم ۱۵۰ نفر کشته، بیش از ۵ هزار نفر مجروح و بیش از ۳۰۰ هزار نفر بی‌خانمان شده‌اند.

تاکنون دستکم دو تن از مقامات لبنان نیز در اعتراض به سهل انگاری‌های دولت که منجر به وقوع این فاجعه شده، استعفا داده‌اند.

این دو نفر مروان حماده، نماینده پارلمان و تریسی شمون، سفیر این کشور در اردن هستند که اعلام کرده‌اند این فاجعه نیاز جدی به «تغییر» رهبری در لبنان را نشان داده است.

همزمان با این تحولات، گروهی از لبنانی‌های خشمگین عصر پنج‌شنبه در یک اعتراض ضد دولتی شرکت کردند. این اعتراض‌ها در بیروت به درگیری میان معترضان و نیروهای دولتی منجر شد و پلیس برای پراکنده کردن افرادی که مقابل ساختمان پارلمان جمع شده بودند، از گاز اشک آور استفاده کرد.

همچنین رسانه‌های عرب زبان دیروز پنجشنبه ۱۶ مرداد گزارش دادند که بیش از۵۶ هزار نفر طوماری را امضا کردند که خواستار کنترل فرانسه بر لبنان برای مدت ۱۰ سال، همزمان با بازدید ماکرون از لبنان شدند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا