اقتصادایرانسیاست

ساخت یک پالایشگاه ۴۶۰ میلیون دلاری در بندرعباس به سپاه داده شد

حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران ایران به همراه فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء و فریدون همتی استاندار هرمزگان از آغاز ساخت یک پالایشگاه ۴۶۰ میلیون دلاری خبر داد.

حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران ایران به همراه فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء و فریدون همتی استاندار هرمزگان امروز پنجشنبه ۳ مهر، از آغاز ساخت یک پالایشگاه ۴۶۰ میلیون دلاری در بندرعباس خبر داد.

فرمانده کل سپاه مدعی شد که: «با ساخت این پتروپالایشگاه، خودکفایی و استقلال اقتصادی کشور شکل می‌گیرد.»

حضور سپاه پاسداران و قرارگاه خاتم‌الانبیاء در ابرپروژه‌های ایران از سال‌ها پیش در جریان بود ولی تحریم‌های ایالات متحده، کاهش قیمت نفت و همچنین بحران کرونا هزینه‌های نظامی حکومت ایران از جمله بودجه سپاه پاسداران را به‌شدت کاهش داد.

در ماه‌های اخیر سپاه پاسداران از ورود خود به صنایع معادن که سودآوری آن بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و همچنین از ورود به صنایع خودروسازی ایران که  بین ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود، خبر داده بود.

میزان و تعداد پروژه‌هایی که سپاه در دست ساخت دارد به‌طور دقیق مشخص نیست ولی حسین سلامی امروز گفت: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ساختار قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، بیش از ۲۲۰ طرح زیرساختی بزرگ کشور را در دست اجرا دارد.»

یکی از پروژه‌هایی که سپاه آن را اجرایی کرد، پل میانگذر دریاچه اورمیه بود که کارشناسان می‌گویند سپاه پاسداران برای تاراج بودجه، کف دریاچه را با خاک و ماسه پر کرد و این باعث مسدود شدن چشمه‌های زیرزمینی کف دریاچه و در نهایت به تسریع در روند خشک شدن آن شد.

«قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء» نیز در سال ۱۳۶۸ با فرمان «علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی ایران تاسیس شد. این بازوی اقتصادی یک نهاد نظامی با استناد به اصل ۱۴۷ قانون اساسی که دولت را موظف به استفاده از تجهیزات فنی ارتش در کارهای امدادی، آموزشی، تولیدی و جهاد سازندگی کرده است، تشکیل شد. با اینکه قانون اساسی صرفا به نام ارتش اشاره کرده، ولی مدافعان تشکیل این قرارگاه به ماده ۱۰ اساسنامه سپاه اشاره دارند که «مشارکت در عملیات امدادی به هنگام بروز بلایا و حوادث و انجام خدمات امدادی، آموزشی، تولیدی و جهادسازندگی به درخواست دولت» را از ماموریت‌های سپاه دانسته است.

تنها نهاد ناظر داخلی بر فعالیت‌های قرارگاه خاتم‌الانبیاء، «سازمان حفاظت اطلاعات سپاه» است و سایر نهادهای نظارتی حق نظارت و درخواست گزارش عملکرد از این قرارگاه ندارند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا