جهان

شبکه بازداشتگاه‌های چین در ترکستان‌شرقی بسیار بزرگتر از آن است که قبلا تصور می شد-گزارش

تحقیقات جدید منتشر شده توسط اندیشکده استرالیایی روز پنجشنبه نشان داد شبکه بازداشتگاه‌های چین در منطقه ترکستان‌شرقی (سین‌کیانگ) واقع در شمال غربی این کشور بسیار بزرگتر از آن است که قبلا تصور می شد و در حال گسترش است.

تحقیقات جدید منتشر شده توسط اندیشکده استرالیایی در روز پنجشنبه ۳ مهر نشان داد شبکه بازداشتگاه‌های چین در منطقه ترکستان‌شرقی (سین‌کیانگ) واقع در شمال غربی این کشور بسیار بزرگتر از آن است که قبلا تصور می شد و در حال گسترش است. این در حالی است که پکن می گوید در حال اتمام برنامه به‌اصطلاح “بازآموزی” برای اویغورها است.

انستیتوی سیاست استراتژیک استرالیا (ای‌اس‌پی‌آی) اعلام کرد که بیش از ۳۸۰ “بازداشتگاه مشکوک” را در منطقه، جایی که سازمان ملل می گوید بیش از یک میلیون اویغور و دیگر ساکنان ترک زبان مسلمان در سالهای اخیر در آن نگهداری شده اند، شناسایی کرده است.

چین گفته است این اردوگاه ها مراکز آموزش مهارتهای حرفه ای و بخشی ضروری از تلاشها برای مقابله با تهدید “افراط گرایی” است.

بر اساس این گزارش، تعداد تأسیسات بازداشتگاهی ساخته‌شده در این ناحیه حدود ۴۰ درصد بیشتر از برآوردهای قبلی است.

ناتان روسر، محقق ارشد این تحقیق، نوشت: “یافته های این تحقیق با ادعاهای مقامات چینی مبنی بر اینکه همه کارآموزان از مراکز به اصطلاح مهارت های حرفه ای در اواخر سال ۲۰۱۹  آزاد شده اند، مغایرت دارد.” او گفت، “در عوض، شواهد موجود نشان می دهد که بسیاری از بازداشت شدگان غیرقانونی اکنون به طور رسمی متهم شده و در مراکز امنیتی رده بالا محبوس شده اند.”

محققان با استفاده از تصاویر ماهواره ای، گزارش های شاهدان، گزارش های رسانه ای و اسناد رسمی مناقصه ساخت و ساز، وجود ویژگی های امنیتی از جمله حصارهای بلند، برج های دیده بانی و حصارکشی داخلی، توانسته‌اند مراکز بازداشت را شناسایی کنند.

این تحقیق نشان داد که حداقل ۶۱ محل بازداشت در سال جولای ۲۰۲۰ شاهد عملیات جدید ساخت و ساز و توسعه بوده اند.

این اندیشکده استرالیایی افزود، ۱۴ تاسیسات دیگر نیز در دست ساخت است، در حالی که حدود ۷۰ مورد حصار کشی نشان می دهد که مکانهای موجود به بازداشتگاه تغییر کاربری داده شده‌اند.

سیاستمداران در ایالات متحده اخیراً با استناد به انتشار گزارشات موثق در باره استفاده از اویغورها در کار اجباری سیستماتیک، به منع واردات از سین کیانگ رأی دادند.

پکن اخیراً یک گزارشی در دفاع از سیاست های خود در منطقه نیمه خودمختار ترکستان‌شرقی منتشر کرده و مدعی شد این برنامه ها آموزشی بوده و به معنای بهبود شرایط زندگی است.

روز پنجشنبه نیز، روزنامه جهانی گلوبال تایمز، از ممنوعیت ورود دو دانشمند استرالیایی به نام های كلیو همیلتون و الكس جوسكه به چین خبر داد.

آقای همیلتون استاد دانشگاه چارلز استورت در کانبرا است و الکس جوسکه تحلیلگر انستیتوی سیاست استراتژیک استرالیا متخصص در ارتش چین و نفوذ بین المللی حزب کمونیست است.

آقای جوسکه که در چین بزرگ شده است، در بیانیه ای گفت این ممنوعیت “آخرین مورد از تلاش های حزب کمونیست چین برای مجازات کسانی است که فعالیت های آن را افشا می‌کنند”.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا