آذربایجانایران

ایران 4 دیپلمات آذربایجان را «عنصر نامطلوب» خواند

حکومت ایران در اقدامی دشمنانه، 4 دیپلمات جمهوری آذربایجان را «عنصر نامطلوب» خواند.

این اقدام وزارت خارجه ایران تنها یک روز پس از سخنان پرزیدنت الهام علی اف درباره روابط آذربایجان و ایران صورت می گیرد.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان با محکوم کردن این اقدام بدون دلیل اعلام کرد: «این اقدام علیه کشورمان به روابط دوجانبه آسیب وارد می‌کند.»

گزارش می شود از این 4 دیپلمات آذربایجانی، دو تن دیپلمات سفارت آذربایجان در تهران است که ماه گذشته همزمان با تخلیه سفارت آذربایجان ایران را ترک کرده اند و دو تن دیگر نیز از کارکنان سرکنسولگری آذربایجان در تبریز هستند.

رئیس جمهور آذربایجان طی سخنانی در کنفرانس «تشکیل ژئوپلیتیک اوراسیای بزرگ: از گذشته تا حال و آینده» در شوشا، در تشریح آخرین تحولات در روابط با ایران تاکید داشت: «ایران بداند زبان تهدید و ترور با آذربایجان کارساز نیست. ایران در حال حاضر خطوط قرمز روابط دوکشور را زیر پا گذاشته است.»

علی اف گفت: «حمله به سفارت ما یک اقدام تروریستی عمدی و سازماندهی شده برای کشتن دیپلمات های ما و خانواده های آنها بود. زیرا در آن ساختمان نه تنها سفارتخانه، بلکه آپارتمان هایی هم داشتیم که خانواده های دیپلمات ها در آن زندگی می کنند. ما در چند کشور افسر امنیتی داریم اما فقط در ایران اجازه حمل سلاح نداشتند.»

رئیس جمهور آذربایجان شمالی افزود :«اکنون سفارت ما در تهران تعطیل است و این تصمیم من بود، زیرا برای من امنیت و جان مردمم بیش از آن چیزی است که در ایران تصور کنند.»

رئیس جمهور آذربایجان ادامه داد: «روابط آذربایجان و ایران در پایین ترین سطح خود قرار دارد و پیش بینی اینکه آیا در این سطح باقی می مانند، پایین می آیند یا بالا می روند، بسیار دشوار است.»

علی اف افزود: «پیام‌هایی از مقامات ایران دریافت کردیم، تماس‌های تلفنی و پیام‌های دیگری، پیشنهادهایی برای عادی‌سازی روابط وجود داشت. اما قطعا همانطور که گفتم خواسته های ما کاملا قانونی و موجه است. تنها زمانی می توانیم در مورد عادی سازی صحبت کنیم که آنها محقق شوند. اگر نه، پس نه. باز هم این انتخاب ما نبود. اما همه در ایران، همه اقشار نظام بالاخره باید بفهمند که زبان تهدید و ترور با آذربایجان کارساز نیست. هرچه زودتر این را بفهمند، زودتر نشانه‌هایی از عادی‌سازی را می‌بینیم.»

رئیس جمهور آذربایجان همچنین گفت: «با وجود حمایت ایران از ارمنستان و روابط نزدیک تهران با ایروان، مشکلی در روابط آذربایجان با ایران وجود نداشت. پس از جنگ دوم قاراباغ، روابط ایران و آذربایجان با اراده و خواست ایران رو به وخامت گذاشت و این موضوع مربوط به تغییر موضع از جانب آذربایجان نبود.»

وی افزود: «همه چیز از رصد کامیون های ایرانی در حال حرکت به سمت قاراباغ در جریان نظارت ما در جاده لاچین – خانکندی شروع شد. این غیرقانونی بود، زیرا ایران باید تمامیت ارضی آذربایجان را به رسمیت شناخته و مانع نقض مسائل مهم شود. ارگان‌های نظارتی ما تأیید کردند که این امر به طور منظم اتفاق می افتد. در این باره به سفیر ایران در باکو هشدار داده شد و انتظار داشتیم ایران از این اقدامات دست بردارد با وجود این اتفاقی نیافتاد که هیچ، حتی با اعتراض آذربایجان، تردد کامیون‌های مذکور بیشتر نیز شد. پس از آن، در ایران کمپین‌های فشار و توهین به آذربایجان در سطوح مختلف آغاز شد. کار به جایی رسید که رزمایش نظامی و تهدید مستقیم ایران برای آذربایجان انجام شد. در پاسخ، آذربایجان نیز همین رزمایش را با حضور نیروی هوایی و ویژه ترکیه انجام داد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا