ایرانفرهنگ و هنر

شعارنویسی مذهبی بر روی بنای تاریخی بازمانده از دوره افشار در میبد یزد

رئیس میراث فرهنگی شهرستان میبد با اعتراض به شعارنویسی هیئت‌های مذهبی بر روی بنای تاریخی بازمانده از دوره افشار و زند در میبد گفت: «بر خلاف عرف و قانون است.»

رسول مشتاقان، رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میبد واقع در استان یزد، در واکنش به نصب پارچه سیاه عزاداری محرم و شعارنویسی با اسپری روی دیوارهای قلعه تاریخی مهرجرد میبد، گفت: «بر خلاف عرف و قانون است.»

آقای مشتاقان در این باره به ایسنا گفت: «بعضی از حرکت‌ها به نام مذهب، تیشه به ریشه آثار و بناهای تاریخی می‌زند که ممکن است گاهاً این سهل‌انگاری‌ها را نتوان در آینده با ایجاد خسارت‌های که به جا می‌گذارد، جبران و میراث را برای نسل‌های بعدی هویدا کرد.»

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میبد افزود: «دیوارنویسی و شعارنویسی قلعه مهرجرد که یک قلعه‌ای تاریخی و  متعلق به دوره‌های افشاریه و زندیه در شهرستان میبد است به نام امام حسین و ائمه اطهار بسیار ناراحت کننده بود.»

او از مردم میبد خواست تا «عزاداری‌ها و مراسمات مذهبی را به شکل خاص خود برگزار کنند» و «با تکرار چنین ضد ارزش‌هایی، برخورد جدی شود.»

«قلعه مهرجرد» در شهرستان میبد را متعلق به دوره­ های ترکان افشار و حکومت محلی زندیه می‌دانند که با مصالح خشت و گل و در سه طبقه بنا شده است. ای قلعه تنها باقیمانده این نوع از قلعه ها در منطقه می باشد.

به گزارش ای‌ان‌تی، بر اساس کنوانسیون حمایت از میراث‌فرهنگی و طبیعی جهان که ایران در سال ۱۳۵۳ به عضویت آن درآمده است اگر تخریبی علیه میراث‌فرهنگی رخ دهد محاکم ملی و حتی محاکم بین‌المللی می‌توانند متخلف را بر اساس قوانین محلی مجازات کنند. به این صورت که مجرم در زمینه میراث‌فرهنگی در هر کشوری که مشاهده شد، قاضی آن کشور می‌تواند وی را براساس قوانین موجود در آن کشور مجازات کند.

همچنین در سال ۱۳۶۴ اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصویب شد و این سازمان اگر تخلفی در زمینه تخریب و تجاوز به حریم میراث‌فرهنگی رخ دهد باید به دادگاه محل وقوع جرم اطلاع‌رسانی کند و دادگاه مربوط نیز موظف است به جرم رسیدگی کند.

با این حال جای تعجب است که رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میبد نسبت به این «تخریب و تجاوز به حریم میراث‌فرهنگی» اعلام جرم نمی‌کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا