جهان

درخواست اوکراین از اسرائیل برای مجوز استفاده از سلاح‌های اسرائیلی در مقابله با پهپادهای ایرانی

آندری یرماک، رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در نشستی با خبرنگاران اسرائیلی، از اسرائیل خواست به اوکراین اجازه دهد که از سلاح‌های تدافعی‌ آن کشور در مقابل پهپادهای ایرانی استفاده کند.

او گفت: «هیچ کشوری جز اسرائیل از قابلیت‌های مورد نیاز اوکراین برای دفاع از خودش در این جنگ برخوردار نیست… ما می‌خواهیم این تجهیزات را مقابل سلاح‌های ایرانی به کار ببریم.»

به گفته یرماک، «اوکراین می‌داند که ایران دشمن مشترک اوکراین و اسرائیل است.» او افزود: «ما نمی‌فهمیم که چرا دولت و سیاستمداران اسرائیلی متوجه این موضوع نیستند.»

یرماک در عین حال از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خواست «حمایت خود از اوکراین را نشان دهد» و اضافه کرد که منتظر است نتانیاهو از اوکراین بازدیدی داشته باشد.

رئیس دفتر زلنسکی، اسرائیل را «بی‌طرف‌ترین کشور» در رابطه با جنگ روسیه و اوکراین، میان کشورهایی خواند که «رابطه خوبی با اوکراین دارند.»

او از دولت اسرائیل خواست اظهارات پوتین در رابطه با سوابق یهودی اجداد زلنسکی را محکوم کند.

او گفت: «من به‌عنوان فردی که پدری یهودی دارد، نمی‌توانم بفهمم چرا اسرائیل به این اظهارات واکنشی نشان نمی‌دهد.»

اخیرا سفارت روسیه در اسرائیل اعلام کرده است که دفاتری در اورشلیم برای ارائه خدمات کنسولگری افتتاح خواهد کرد.

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل نیز از این تصمیم استقبال کرده و آن را «یک موفقیت دیپلماتیک» در راستای افزایش شمار نمایندگی‌های دیپلماتیک خارجی در اورشلیم عنوان کرده است.

وبسایت اکسیوس نیز به نقل از سه قانون‌گذار اسرائیلی اعلام کرد، نتانیاهو در جلسه محرمانه‌ای که اخیرا با قانون‌گذاران این کشور داشته، تاکید کرده است که سیاست‌های دولت سابق اسرائیل را با حمایت‌های بشردوستانه و سیاسی از اوکراین ادامه می‌دهد و از کمک تسلیحاتی به این کشور خودداری خواهد کرد.

این سه قانون‌گذار گفته‌اند که نخست‌وزیر اسرائیل در این جلسه اعلام کرده که اسرائیل به دولت روسیه بابت افزایش همکاری نظامی روسیه با ایران در جنگ اوکراین اعتراض کرده است.

برخی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها در ایران نیز خبر داده‌اند که شبکه ۱۲ اسرائیل ادعا کرده است، تل‌آویو به تفاهمی با مسکو دست یافته که بر اساس آن روسیه را از تجهیز ایران به سلاح باز می‌دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا