ایرانجهانسیاست

آمریکا تحریم‌های تازه خود بر علیه برنامه هسته‌ای ایران را اعلام کرد

ایالات متحده آمریکا تحریم‌های تازه خود بر علیه ده‌ها فرد و وزارت دفاع ایران که به نوعی مرتبط با برنامه هسته‌ای هستند، امروز دوشنبه ۳۱ شهریور اعلام کرد.

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا به همراه دیگر اعضای ارشد این دولت، امروز در یک نشست خبری، با اعلام این خبر گفت که علاوه بر ایران نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز به‌دلیل همکاری با ایران در دور زدن تحریم‌های سازمان ملل، تحت تحریم‌های جدید قرار گرفته است.

آقای پومپئو گفت: «حدود دو سال است که مقام‌های فاسد تهران با رژیم غیرمشروع ونزوئلا برای بی‌تأثیر کردن تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل تحریم‌ها را دور می‌زنند.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت انتظار داریم همه کشورها از جمله بریتانیا، فرانسه و آلمان تحریم‌‌های وضع شده علیه ایران را اعمال کنند.

رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که یکی از حاظران در این نشست خبری بود گفت، دونالد ترامپ روز دوشنبه فرمانی را صادر کرد که بر اساس آن «تحریم‌های اقتصادی شدیدی علیه همه کشورها، شرکت‌ها یا افرادی که در تامین، فروش یا انتقال اسلحه به جمهوری اسلامی ایران مشارکت داشته‌اند» اعمال می‌شود.

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز با نام بردن از دو شرکت «شهید همت» و «حاج علی مودت» به‌عنوان شرکت‌های دخیل در تهیه مواد مرتبط با موشک‌های بالستیک ایران، از تحریم این دو شرکت خبر داد.

ویلبر راس، رییس بازرگانی آمریکا نیز اعلام کرد پنج دانشمند ایرانی که در آزمایشگاه سازمان انرژی اتمی ایران نقش کلیدی در برنامه هسته‌ای دارند، به فهرست تحریم‌ها اضافه می‌شوند.

وزارت خارجه آمریکا دو روز پیش با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به پایان روند ۳۰ روزه‌ای که با فعال کردن مکانیسم ماشه آغاز شده بود اعلام کرد تحریم‌های تعلیق شده سازمان ملل که با توافق برجام حاصل شده بود، از ساعت هشت شب ۲۹ شهریور به وقت شرق آمریکا اجرایی شدند.

ایالات متحده پیش‌تر در تاریخ‌۳۰ مرداد ۹۹ طرح بازگشت تحریم‌های سازمان ملل بر علیه ایران را به شورای امنیت ارائه کرد، ولی ۱۳ عضو از ۱۵ عضو دائمی و غیر دائمی این شورا، با این اقدام ایالات متحده مخالفت خود را اعلام کردند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه دو روز پیش خود هشدار داده بود: «اگر کشورهای عضو سازمان ملل متحد نتوانند به تعهدات خود در اجرای این تحریم‌ها عمل کنند، ایالات متحده با استفاده از قدرت داخلی خود، اقدامات تنبیهی در قبال کوتاهی احتمالی این کشورها اجرا خواهد کرد.»

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا