آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

مخالفت با نمادهای نژادپرستی؛ محکومیت یاور سلطانی به یکسال حبس

یاور سلطانی، فعال رسانه‌ای و مخالف نژادپرستی با اتهام «دعوت به تجمع با هدف کشتار و قتال طبق ماده ۵۱۲» به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

بر اساس گزارشات رسیده به گروه خبری ای‌ان‌تی، بر اساس ابلاغیه‌ای که روز شنبه ۱ شهریور از سوی شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ ماکو در خصوص آقای سلطانی، گزارشگر و مدیرمسئول ماکوتایمز صادر شده، وی از بابت اتهام «دعوت به تجمع با هدف کشتار و قتال طبق ماده ۵۱۲» از سوی قاضی عرفانی به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

تیرماه سال جاری آقای سلطانی با انتشار ویدئویی در صفحه‌ی اینستاگرامی ماکوتایمز، ضمن اشاره به اعتراضات ضد نژادپرستی در نقاط مختلف جهان بعد از مرگ جورج فلوید و همزمانی برچیده شدن مجسمه فردوسی از میدان «هفته فلکه‌سی» ماکو با مجسمه‌های نژادپرستانه در انگلستان، آمریکا و … ، آرزو کرده بود که دیگر مجسمه‌ی فردوسی به ماکو بازنگردد.

بازداشت وی توسط سازمان اطلاعات سپاه بعد از انتشار ویدئو مذکور صورت گرفت. اگرچه در کیفرخواست صادره از دادیاری سه نهاد اداره‌ی اطلاعات، پلیس اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه بطور همزمان علیه مدیرمسئول ماکوتایمز اعلام جرم کرده بودند.

یک روز بعد کیوان پورعظیم قاضی بازپرس با تبدیل قرار‌ بازداشت به قرار وثیقه و قرار تعویق مبنی بر محرومیت از فعالیت در فضای مجازی دستور آزادی موقت یاور سلطانی را صادر کرد.

اعلام جرم توسط دادستانی ماکو و قاضی بازپرس با استناد به ماده ۵۱۲ قانون مجازات اسلامی به دادگاه ارجاع داده شده بود. استناد به ماده قانونی مذکور که دایر بر دعوت و تحریک به جنگ و کشتار به قصد برهم زدن امنیت است، موجب شگفتی آنهایی شده که ویدئوی مذکور را مشاهده کرده بودند.

اتهامی که در نهایت توسط قاضی عرفانی رئیس شعبه ۱۰۱ کیفری ۲ ماکو تایید و حکم یکسال حبس برای یاور سلطانی صادر شد.

یاور سلطانی دانش‌آموخته‌ی مکانیک سیالات و فعال دانشجویی سابق دانشگاه اورمیه و دانشجوی فعلی دانشگاه آزاد ماکو طی ۴ سال گذشته مسئولیت مدیریت صفحه‌ی اجتماعی ماکوتایمز را برعهده داشته است.

این صفحه طی این مدت در کنار دیدگاهی انتقادی در بررسی مسائل اجتماعی و فرهنگی شهر ماکو، فعالیت گسترده‌ای در کمک به دانش‌آموزان کم بضاعت، حضور در مناطق سیل‌زده، ایجاد کمپین‌هایی در جهت کمک به مبارزه با بیماری کرونا و نیز فعالیت‌هایی در راستای حفظ زبان ترکی و زبان مادری داشته است.

افزودنیست فرید محمدنژاد ادمین صفحه‌ی یورت تی‌وی نیز به یکسال حبس محکوم شده است. مستندات علیه آقای محمدنژاد علاوه بر ویدئو در خصوص ابولقاسم فردوسی، ویدئوی دیگری در مورد تصرف زمین‌ها‌ توسط افراد غیربومی و مرتبط با گروه‌های مسلح و تروریستی عنوان شده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا