خاورمیانهسیاست

مصطفی ادیب، نخست وزیر تازه تعیین شده لبنان از قدرت کناره گیری کرد

مصطفی ادیب، نخست وزیر لبنان روز شنبه ۵ مهرماه پس از تقریباً یک ماه تلاش برای تشکیل یک کابینه غیرحزبی، از مقامش کناره‌گیری کرد.

مصطفی ادیب، نخست وزیر لبنان روز شنبه ۵ مهرماه پس از تقریباً یک ماه تلاش برای تشکیل یک کابینه غیرحزبی، از مقامش کناره‌گیری کرد. با این کناره‌گیری، ضربه‌ای نیز به پیشنهاد فرانسه با هدف تجمع رهبران فرقه ای برای مقابله با بدترین بحران از زمان جنگ داخلی ۱۹۷۵-۱۹۹۰ این کشور وارد کرد.

پس از مداخله امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، برای ایجاد اجماع در مورد بحران لبنان، مصطفی ادیب، سفیر سابق این کشور در برلین، در تاریخ ۳۱ اوت برای تشکیل کابینه انتخاب شد.

بر اساس نقشه راه فرانسه، دولت جدید گامهای سریع برای مقابله با فساد و اجرای اصلاحات مورد نیاز برای دریافت میلیاردها دلار کمک بین المللی برای اصلاح اقتصادی به‌عنوان قرض، باید بر میداشت.

این کشور هنگامی که انفجار مهیبی در ۴ اوت در بندر بیروت اتفاق افتاد و باعث ویرانی قسمتی از پایتخت، مرگ بیش از ۱۹۰ نفر و زخمی شدن هزاران نفر شد، وارد مرحله جدیدی از بحران‌ها شد.

آقای ادیب اعلام کرد که از قدرت کناره گیری می کند اما گفت لبنان نباید از طرح فرانسه دست بکشد و یا حسن نیت مکرون را از بین ببرد.

به گزارش رویترز، وی پس از دیدار با میشل عون رئیس جمهور لبنان گفت: “من تأكید می كنم كه این ابتكار باید ادامه یابد.” او برای “کار سخت” تشکیل دولت برای جانشین خود آرزوی موفقیت کرد.

آقای ادیب سعی کرده بود در کشوری که قدرت بین جناح‌های فرقه‌ای و مذهبی تقسیم می‌شود، دولتی از متخصصان تشکیل دهد.

سیاستمداران لبنان به پاریس قول داده بودند که تا اواسط سپتامبر دولت باثباتی خواهند داشت. اما تلاش های مصطفی ادیب در مورد چگونگی انتصابات، به ویژه پست وزارت دارایی، که نقش اساسی در تهیه یک طرح نجات اقتصادی خواهد داشت، به بن‌بست رسید.

میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان پیش‌تر اعلام کرد که بدلیل پافشاری حزب‌الله و جنبش امل بر انتصاب وزیران شیعه، بویژه وزیر دارایی، راه‌حل برای تشکیل دولت به بم‌بست رسیده است.

گفتگوها با صندوق بین المللی پول در مورد بسته کمکی در سال جاری متوقف شده بود و یکی از اولین وظایف کابینه شروع مجدد مذاکرات بود.

هیچ اظهار نظری از پاریس در مورد استعفای آقای ادیب نشده است.

آقای مکرون هنگام اجرای این طرح گفت که سرمایه سیاسی خود را بر روی آن قمار می کند.

تشکیل کابینه به دلیل تقاضای دو گروه اصلی شیعه لبنان، امل و حزب الله مورد حمایت ایران، مبنی بر تصاحب چندین وزارتخانه از جمله دارایی، منصبی که قبلاً نیز توسط یک شیعه اداره می شد، به بن‌بست رسید.

آقای ادیب چندین جلسه با سیاستمداران ارشد این گروه‌ها برگزار کرد اما نتوانست در مورد نحوه انتخاب وزیر به توافق برسد.

سیاستمداران گفتند که رهبران شیعه می ترسیدند که به حاشیه رانده شوند زیرا ادیب می خواست انتصابات را در وزارتخانه ها تغییر دهد. برخی از آنها سالها توسط همان جناح کنترل می شدند.

ارزش لیر لبنان که از زمان شروع بحران اقتصادی در سال گذشته در مقابل دلار سقوط کرده است، پس از انتشار این خبر، بیش از پیش تضعیف شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا