ایرانخاورمیانه

در حمله هوایی به مواضع نظامی ایران در سوریه ۱۲ شبه‌نظامی افغانی و عراقی کشته شد

دیدبان حقوق بشر سوریه اعلام کرد در اثر حمله هوایی شب گذشته به مواضع نظامی متعلق به ایران، حداقل ۱۲ نفر از شبه نظامی افغانی و عراقی مورد حمایت ایران کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، شب گذشته، ١٨ خرداد، حملۀ هوایی‌ای به مواضع مورد حمایت ایران در استان دیرالزور، واقع در شرق سوریه رخ داده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از رامی عبدالرحمن سخنگوی سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه اعلام داشت که در این حمله ستاد فرماندهی شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در شرق استان دیرالزور در مرز با عراق، هدف ۸ حمله هوایی قرار گرفت.

گفته شده که در این حمله علاوه بر کشته شدن ۱۲ شبه نظامی افغانی و عراقی، خودروها و ادوات نظامی این گروه نیز منهدم شده است.

هنوز هیچ گروه یا کشوری مسیولیت این حملات را بر عهده نگرفته است ولی احتمال می رود این حملات نیز توسط اسرائیل انجام گرفته باشد.

اسرائیل به ندرت مسئولیت حمله به نیروهای ایرانی و غیر ایرانی مورد حمایت ایران در سوریه را بر عهده می‌گیرد. با این وجود، برخی از مقامات سیاسی و نظامی اسراییل، حملات صورت گرفته از سوی این کشور به مواضع ایران در سوریه را تلویحا تایید کرده‌اند.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه گفته که، حملات اخیر بعد از آن صورت گرفت که نیروهای افغان برای تقویت یک پایگاه مهم ایرانی به نزدیکی مرز سوریه با عراق اعزام شدند.

ظاهراً منظور از «پایگاه مهم»، پایگاه «امام علی» است که در منطقۀ بوکمال، در نزدیکی رود فرات و شهر المیادین واقع شده است.

پیش از این، دیدبان حقوق بشر سوریه شامگاه پنجشنبه ۱۵ خرداد از کشته شدن دست‌کم ۹ نیروی تحت حمایت ایران در حملات منتسب به اسرائیل در سوریه خبر داده بود.

از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه ١٨ خرداد در واکنش به تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حساب توییتری خود اعلام کرد «اسرائیل اجازه نخواهد داد جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای دسترسی داشته باشد و ما به طور منظم علیه تلاش‌های ایران برای استقرار نظامی در مرزهای خود اقدام خواهیم کرد.»

لشکر «فاطمیون» شبه نظامیانی هستند که زیر نظر نیروی قدس سپاه پاسداران ایران فعالیت می کند و از مهاجران افغان با اکثریت قوم هزاره تشکیل شده است.

بیشتر آنها به دلیل مشکلات اقتصادی و اقامت در ایران در مقابل چند صد دلار حق ماموریت در ماه، تفنگ به دست می‌گیرند و جان خود را به خطر می اندازند.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا