خاورمیانهسیاست

“نشست صلح” تاریخی برای افغانستان؛ دولت و طالبان مذاکرات را در دوحه قطر آغاز کردند

گفتگوهای تاریخی صلح بین دولت افغانستان و طالبان در دوحه، پایتخت قطر آغاز شده است. این گفتگو‌ها سرنوشت جنگ و صلح در افغانستان را تعیین خواهد کرد.

گفتگوهای تاریخی صلح بین دولت افغانستان و طالبان در دوحه، پایتخت قطر آغاز شده است. این گفتگو‌ها سرنوشت جنگ و صلح در افغانستان را تعیین خواهد کرد. هیئت طالبان در آغاز مذاکرات که در آن دو طرف پس از سالها جنگ برای اولین بار روی میز مذاکره می‌نشینند، اعلام کرد که آنها خواستار یک “نظام اسلامی” هستند.

عبدالغنی برادر، رئیس سیاسی دفتر طالبان در قطر گفت: “من می خواهم که همه در جریان مذاکرات و توافق ها اسلام را در نظر بگیرند، اسلام برای منافع شخصی قربانی نشود.”

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا نیز در آغاز مذاکرات سخنرانی کرد. آقای پمپئو از طرفین خواست تا “فرصت را غنیمت بشمارند” و برای نسل های آینده در افغانستان صلح برقرار کنند. وزیر امور خارجه آمریکا گفت: “در مذاکرات، بدون شک بسیاری از موانع را طی روزها، هفته ها و ماه های آینده برطرف خواهیم کرد.”

آقای پمپئو از دموکراسی سخن به میان آورد و آن را نمونه خوبی برای حکومت‌داری دانست، اما در عین حال گفت که کشورش قصد ندارد مدل حکومت خود را به دیگر کشورها تحمیل کند.

مولوت چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز از طریق ویدیو کنفرانس در افتتاحیه این نشست شرکت کرد. آقای چاوش اوغلو گفت: “پس از سالها درگیری، اکنون یک فرصت واقعی برای صلح وجود دارد. امیدواریم این فرصت تاریخی از دست نرود و روند مذاکرات به یک توافق صلح پایدار منجر شود.”

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با صدور بیانیه‌ای با اعلام «استقبال» از «شروع گفتگوهای بین الافغانی بین دولت افغانستان، گروه های سیاسی و طالبان»، مدعی شده که «دولت آمریکا برای بهره برداری های انتخاباتی از گفتگوهای بین الافغانی» استفاده می‌کند که ایران «آن را مخل این گفتگوها» می‌داند.

طبق اطلاعات به دست آمده از منابع مختلف، در روز اول مذاکرات، از نمایندگان هر دو طرف در باره مواردی که در جلسات بعدی، از جمله بحث در باره اصول مذاکره و دبیرخانه مشترک، تعیین می شود.

در بیانیه طالبان آمده است که هیئت طالبان برای گفتگوهای صلح آماده است.

روند گفتگوهای صلح
برای اولین بار، ایالات متحده در دوره باراک اوباما رئیس جمهور سابق این کشور تلاش کرده است تا بین طالبان و دولت های افغانستان برای صلح در این کشور گفتگوهایی ترتیب دهد. این تلاش ها در سال های ۲۰۱۱ ، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ ناکام ماند.

پس از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده در سال ۲۰۱۷، مذاکرات دوباره در دستور کار قرار گرفت.

نمایندگان ایالات متحده و طالبان برای اولین بار در دوحه، پایتخت قطر، برای گفتگوهای صلح در ۲۵ فوریه ۲۰۱۹ دیدار کردند.

زلمی خلیل زاد، نماینده ویژه دونالد ترامپ در امور افغانستان، اعلام کرد که توافق نامه‌ای بین طرفین در سپتامبر ۲۰۱۹ حاصل شده و این توافق در انتظار تأیید پرزیدنت ترامپ است. با این حال، همزمان پس از کشته شدن یک سرباز آمریکایی در حمله تروریستی در کابل، آقای ترامپ توافق نامه را به تعویق انداخت.

از سرگیری گفتگوها بین ایالات متحده و طالبان در دسامبر ۲۰۱۹ منجر به یک تصمیم آتش بس به نام “کاهش خشونت” شد. در پایان دوره ۷ روزه که از ۲۲ فوریه ۲۰۲۰ آغاز شد، توافقنامه صلح در ۲۹ فوریه به امضا در آمد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا