ایرانجهان

هشدار آژانس ایمنی هوانوردی اروپا در خصوص ایمن نبودند آسمان ایران

آژانس ایمنی هوانوردی اروپا به هواپیماهای مسافربری در مورد عبور از آسمان ایران هشدار داده است که با خطر شلیک پدافند هوایی این کشور به دلیل «سوءشناسایی» روبرو هستند.

به گزارش بلومبرگ، این آژانس روز پنج‌شنبه ۲۶ تیرماه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «به دلیل خطرناک بودن وضعیت امنیتی و هماهنگی ضعیف میان سیستم هوانوردی غیرنظامی و واحدهای نظامی [ایران]، این خطر وجود دارد که هواپیماهای غیرنظامی اشتباه تشخیص داده شوند.»

این آژانس با اشاره به «سیستم‌های پیشرفته دفاع هوایی مستقر در ایران» توصیه کرده که شرکت‌های هواپیمایی جانب احتیاط را رعایت کنند چرا که به اعتقاد آن «پروازهای زیر ۲۵ هزار پا (۷۶۰۰ متر) در آسمان ایران با ریسک بالایی مواجه هستند»

این آژانس در بیانیه خود همچنین با خانواده های و دوستان قربانیان پرواز ۷۵۲ اوکراین خطوط بین المللی اوکراین همدردی کرده است.

این بیانیه می‌افزاید که ارزیابی ریسک بالای پرواز از آسمان ایران تا ۱۶ ژوئن ۲۰۲۱ به قوه خود باقی خواهد بود.

خبرنگار سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام آمریکایی آگاه روز پنج‌شنبه خبری منتشر کرد که می گفت، ایران در روزهای اخیر برخی از پدافندهای هوایی خود را در سطح بالای هشدار قرار داده است. این اقدام پس از انفجارهای متعدد در تاسیسات مهم مرتبط با برنامه‌های نظامی و هسته‌ای این کشور و تهدیدات تلافی‌جویانه انجام شده است.

همچنین سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی اخیرا با انتشار گزارشی درباره ساقط شدن پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین، دلیل آن را «خطای انسانی» و «فراموش کردن اجرای مراحل الزامی بعد از جابجایی یکی از سامانه‌های دفاع هوایی» عنوان کرده بود.

جمهوری اسلامی در ماه ژانویه همزمان با حمله‌ای موشکی به پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق این پرواز خطوط اوکراین را پس از بلند شدن از فرودگاه «امام خمینی» تهران هدف قرار داد و سرنگون کرد.

در جریان سرنگونی هواپیمای اوکراینی در صبح روز ۱۸ دی ۱۳۹۸، مقامات ایران بعد از سه روز پنهان‌کاری، سرانجام پذیرفتند که این هواپیما با پدافند موشکی سپاه پاسداران ساقط شده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا