خاورمیانهسیاست

وزیر دفاع اسرائیل: ایران در حال خروج از سوریه است

نفتالی بنت، در آخرین‌ سخنرانی پایان کار خود به عنوان وزیر دفاع اسرائیل از آغاز خروج نیروهای ایران از سوریه خبر داد.

به گزارش رویترز، وزیر دفاع پیشین اسرائیل روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت گفت که ایران کار عقب‌نشینی و خروج نیروهای خود از سوریه را آغاز کرده است.

بنت از بنی گانتس وزیر دفاع جدید این کشور خواسته به سیاست اعمال فشار علیه ایران تا خروج کامل این کشور از سوریه ادامه دهد. او گفت در غیر این صورت این روند ممکن است «معكوس» شود.

آقای  بنت که تا روز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت وزارت دفاع اسرائیل را بر عهده داشت در رابطه با این ادعا هیچ گونه مدارک یا جزئیاتی را ارایه نداد.

بنی گانتس، رقیب سیاسی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل پس از چندین ماه کشمکش سیاسی با او بر سر تشکیل کابینه ائتلافی به توافق رسید و خود به جای نفتالی بنت به مقام وزیر دفاع منصوب شد.

خبرگزاری رویترز با اشاره به حمایت مالی و نظامی ایران از نیروهای شیعه و فعال در سوریه گفت که از آغاز جنگ داخلی در سوریه از سال ۲۰۱۱ به این سو، جمهوری اسلامی همه تلاش خود برای تقویت و حفظ دولت بشار اسد به کار گرفته است.

اسرائیل خواهان خروج ایران از سوریه است و بدین منظور طی چند سال اخیر صدها حمله علیه نیروهای ایرانی و متحدان آنها از جمله گروه حزب الله لبنان که در سوریه به طرفداری از حکومت بشار اسد می جنگند، انجام داده است.

این در حالی است که ارتش اسرائیل رسما نسبت به حملات صورت گرفته در سوریه اعلام موضع نمی‌کند.

به گزارش رویترز نفتالی بنت می‌گوید ایران به طرز قابل توجهی نیروهای خود در سوریه را کاهش داده و حتی تعدادی از پایگاه‌های خود را در این کشور تخلیه می‌کند.

این در حالی است که خبرنگار این خبرگزاری تلاش کرده است تا با مقامات جمهوری اسلامی تماس برقرار کرده و موضع آن‌ها نسبت به اظهارات وزیر دفاع اسرائیل را نیز بازتاب دهد که هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

رسانه‌های ایران ظرف دو هفته گذشته به طور کل نسبت به خبر رویترز مبنی بر خروج نیروهای ایران از سوریه سکوت کرده‌اند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا