جهانسیاست

کره‌شمالی دفتر ارتباطات با کره‌جنوبی را منهدم کرد

مقامات کره‌جنوبی اعلام کردند که کره‌شمالی دفتر ارتباطات بین دو کره واقع در منطقه مرزی بین دو کشور را منفجر کرده است.

خبرگزاری‌های رویترز، یونهاپ کره جنوبی و خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهند که کره‌شمالی ساختمان دفتر ارتباطات این کشور با کره جنوبی در منطقه مرزی کائه‌سونگ را منفجر کرده است.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی از به هوا برخاستن دودی سیاهرنگ ناشی از این انفجار در منطقه مرزی کائه‌سونگ در مرز دو کره خبر داد و اعلام کرد که کره‌شمالی عمدا این دفتر را منفجر کرده است.

کره‌شمالی بارها تهدیداتی را طی روزهای اخیر علیه کره‌جنوبی مطرح کرده و تهدید کرده بود این دفتر را که در سال ۲۰۱۸ تاسیس شده بود، تخریب می‌کند.

شبکه جهانی بی‌بی‌سی نیز گزارش می‌دهد که این اقدام تنها ساعاتی پس از تهدیدهای  کره شمالی در مورد اقدام نظامی علیه کره جنوبی صورت گرفته است.

با پخش اعلامیه‌های هوایی از سوی کره جنوبی بار دیگر به تنش‌ها در مناسبات میان این دو کشور افزود. کره شمالی در واکنش خود نه تنها تهدید به پخش اعلامیه در خاک کره جنوبی کرده است، بلکه حتی احتمال حضور نظامی مجدد در مناطق مرزی را منتفی نمی‌داند.

دفتر ریاست‌جمهوری سئول طی بیانیه‌ای با ابراز تاسف از منفجر کردن دفتر نمایندگی در کائه‌سونگ، گفت مسئولیت کامل تبعات این اقدام بر عهده کره‌شمالی است و چنانچه پیونگ‌یانگ به تنش‌زایی ادامه دهد با واکنش شدید مواجه خواهد شد.

خبرگزاری رسمی کره شمالی با تأیید این خبر اعلام کرد که این دفتر منفجر شد تا «تفاله‌های انسانی و کسانی که به آنها پناه داده‌اند، بهای سنگین جنایاتشان را بپردازند.»

کره شمالی افرادی که از این کشور فرار کرده‌اند را «تفاله‌‌های انسانی» می‌نامد.

رویترز گزارش می‌دهد به دنبال پخش اعلامیه‌ها و شب‌نامه‌های هوایی توسط فعالان کره جنوبی در مرز کره شمالی، تنش بین دو کشور تشدید شده و کره شمالی هشدار داده بود که دست به اقدامات قاطع خواهد زد.

ساعاتی پیش از این، ارتش کره‌شمالی هشدار داده بود که نیروهای این کشور آماده ورود به منطقه غیرنظامی میان دو کره هستند.

یک منبع نظامی هم به خبرگزاری یونهاپ گفت، در پی این تحولات ارتش کره جنوبی نیز همانند همتای شمالی‌اش به حالت آماده باش درآمده است.

دفتر ارتباطات با کره جنوبی که در سال ۲۰۱۸ افتتاح شد و هدف از این دفتر کمک به دو کشور برای برقراری ارتباطات بود.

از ماه ژانویه به این سو به دلیل شیوع ویروس کرونا، این دفتر تعطیل شده بود. خواهر رهبر کره شمالی پیشتر تهدید کرده بود این دفتر را تخریب خواهد کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا