محیط زیست

کلانتری: مرگ و میر کودکان زیر یک سال بر اثر آلودگی هوا در ایران ۶ برابر ترکیه است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران انحصار را عامل اصلی عقب ماندگی در توسعه و ویرانی محیط زیست دانست و گفت: هم‌اکنون ۷۳ درصد اتوبوس‌ها، ۶۰ درصد کامیون‌ها، ۸۷ درصد مینی‌بوس‌ها و ۸۱ درصد موتورسیکلت‌های کشور اسقاطی هستند و هر موتورسیکلت به اندازه هشت خودرو سمند آلودگی تولید می‌کند و با این شرایط چه انتظاری برای داشتن هوای پاک داریم؟

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست، عیسی کلانتری در نشست مشترک اعضای کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی و جمعی از صنعتگران در خراسان رضوی گفت: ۸۳ درصد آلایندگی کشور دستاورد صنعت خودرویی است که بیش از ۶۱ درصد ذرات آلاینده کمتر از ۲.۵میکرون را که به‌طور مستقیم وارد سلول‌های خونی انسان می‌شود را شامل می‌شوند.

 

وی با اشاره به اینکه امسال به دلیل آلودگی هوا مجبور شدیم مدارس را ۱۲ روز در شهر تهران تعطیل کنیم، تاکیدکرد: میزان مرگ و میر کودکان زیر یک سال بر اثر آلودگی هوا در ایران ۶برابر کشور ترکیه است و متاسفانه آنچه خریدار ندارد نگاه بلندمدت در خصوص حفظ منابع و توسعه پایدار است.

معاون رئیس جمهور ایران، تولید داخلی را مشروط به داشتن ارزش افزوده و نابود نکردن منابع حیاتی دانست و اظهارکرد: هم‌اکنون ۷۳ درصد اتوبوس‌ها، ۶۰ درصد کامیون‌ها، ۸۷ درصد مینی‌بوس‌ها و ۸۱ درصد موتورسیکلت‌های کشور اسقاطی هستند و هر موتورسیکلت به اندازه هشت خودرو سمند آلودگی تولید می‌کند و با این شرایط چه انتظاری برای داشتن هوای پاک داریم؟

عیسی کلانتری ادامه داد: هیچ یک از بخش‌های قانونگذاری، نظارتی، سرمایه‌گذاری و علمی کشور، چشم انداز محیط زیستی را در بلند مدت ندارند و با این نگاه می‌توان گفت تنها کشوری هستیم که حفظ حقوق نسل‌های بعد برایمان مهم نیست و خودخواهانه برای نابودی محیط زیست قدم بر می‌داریم.

 

.

.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا