جهاندانش و فن آوریمقالات

کهکشانهای دیسک که پس از بیگ بنگ شکل گرفته اند ممکن است قدیمی تر از آنچه فکر می کردیم باشد

محققان مشاهدات جدیدی را انجام داده‌اند كه نشان می دهد كهكشانهای بزرگ دیسک، ممكن است بسیار زودتر از آنچه در تاریخ كیهان تخمین زده شده بود، شکل گرفته باشند.

محققان مشاهدات جدیدی را انجام داده‌اند كه نشان می دهد كهكشانهای بزرگ دیسک، ممكن است بسیار زودتر از آنچه در تاریخ كیهان تخمین زده شده بود، شکل گرفته باشند. همچنین مشخص شد که کهکشان «وولف دیسک گالاکسی» بیشتر از آنکه شبیه کهکشان هایی باشد که در مراحل اولیه کیهان شکل گرفته اند، شبیه به کهکشان راه شیری است.

در کیهان ۱۳.۸ میلیارد ساله، بسیاری از کهکشانهای دیسک، به مانند کهکشان راه شیری تصور می شد که آهسته شکل می گیرند و دیر به جرم بزرگ خود می رسند.

تیمی از اخترشناسان به سرپرستی مارسل نیلمن از انستیتوی نجوم ماکس پلانک، با استفاده از آرایه میلی متر بزرگ آتاکاما اطلاعات مربوط به یک کهکشان بزرگ در حال چرخش را بدست آوردند. 

در این تحقیق شواهد محکمی بدست آمد که نشان می داد کهکشان (DLA0817g) به نام «وولف دیسک» در اوایل دوره بوجود آمدن کیهان شکل گرفته است.

این تحقیق همچنین داده هایی را نشان داد که ممکن است برخی کهکشان های دیسک بسیار سریعتر از آنچه گمان می شده، شکل گرفته اند.

طبق مدل فعلی، گمان می رود کهکشانهایی که در دوره اولیه کیهان شکل گرفته اند، فاقد یک شکل هندسی مشخصی باشند.

طبق تحقیقات منتشر شده در مجله «نیچر»، کهکشان وولف دیسک  که تنها ۱.۵ میلیارد سال پس از انفجار بزرگ بوجود آمده، بیشتر به کهکشان راه شیری شبیه است تا کهکشانهایی که در مراحل اولیه کیهان شکل گرفته اند. بعلاوه، وولف دیسک شکل صاف و هندسی تری دارد، نه بی شکل و غیر هندسی.

اکنون کارشناسان عقیده دارند که وولف دیسک ۲.۵ میلیارد سال قبل از اولین کهکشان شناخته شده دیسک، شکل گرفته است.

وولف دیسک چگونه می تواند به وجود آمده باشد؟

نیلمن می گوید کهکشانهای اولیه دیگر، شبیه بقایای یک قطار با رسوبات گازی که همه جا پخش شده اند، هستند، اما وولف دیسک اینطور نیست.

این نیز در مورد بحث چگونگی شکل گیری کهکشان ها دو مکانیسم متفاوت را ایجاد می کند. یکی از اینها “سناریوی حالت داغ” است که در آن گازهای گرم برای ایجاد دیسک باید مدت طولانی خنک شوند و دیگری “جمع شدن حالت سرد” که در آن گازهای سرد به کهکشانهای تازه تشکیل شده هدایت می شوند تا در یک دوره کوتاه تر دیسک ایجاد کنند.

نیلمن فکر می کند ولف دیسک اگر از گازهای گرم ساخته شده بود، پس از بیگ بنگ وقت کافی برای رفع بی شکلی های خود و تبدیل شدن به شکل دیسک پیدا نمی کرد.به جای این، محققان معتقدند که وولف دیسک با فرآیند جمع شدن سرد، که در آن گاز هموار به درون کهکشان جریان می یابد، شکل گرفته است. 

این مکانیسمی است که در دوره های اولیه کیهان به گاز این امکان را می دهد تا سریعتر روی دیسک قرار بگیرد.

نیلمن با بیان اینکه وولف دیسک اولین کهکشان شناخته شده ای است که در کیهان اولیه شکل گرفته است، اظهار داشت که باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا ببینیم آیا این یک استثنا است یا خیر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا