fa

بلینکن درباره احتمال سوء‌استفاده گروه روسی «واگنر» از بی‌ثباتی‌ها در نیجر هشدار داد

به‌دنبال تحرکات طرفداران کودتای نظامی در نیجر و بالا بردن پرچم‌های روسیه و تصاویری از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در ناآرامی‌های جاری نیجر، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، روسیه و گروه روسی واگنر را از داشتن هر گونه نقشی در تحولات گذشته و جاری کودتا در نیجر مبرا ساخت.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا سه‌شنبه 17 مرداد به‌رغم اظهار این‌که تحولات گذشته و جاری در نیجر ربطی به روسیه و گروه روسی «واگنر» ندارد، در عین حال هشدار داد که احتمالا واگنر از بی‌ثباتی‌های پس از کودتا در نیجر سوءاستفاده کند.

بلینکن پیش از این امروز سه‌شنبه طی مصاحبه‌ای با «رادیو بین‌المللی فرانسه» دیپلماسی را «بهترین راه» برای حل بحرانی دانست که با وقوع کودتای نظامی در نیجر آغاز شده است.

گزینه دیپلماسی

این در حالی است که به‌رغم گذشت دو هفته از کودتای نظامیان و تسلط آنها بر قدرت در نیجر که به برکناری محمد بازوم از پست ریاست جمهوری در این کشور منجر شده، ایالات متحده همچنان بر این باور است که می‌توان اوضاع در نیجر را به عقب بازگرداند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این‌باره گفت که «واشینگتن تلاش خود را بر ایجاد راه‌حلی دیپلماتیک متمرکز ساخته است» و در این راستا «با رهبران بلوک اقتصادی کشورهای غرب آفریقا ارتباطی تنگاتنگ دارد.»

مخالفت با ورود فرستادگان «اکوواس»

همزمان با آن شورای نظامی که پس از کودتا و برکناری بازوم قدرت در نیجر را به دست گرفته است با ورود هیئت فرستادگان بلوک اقتصادی کشورهای غرب آفریقا «اکوواس» که قرار بود امروز سه‌شنبه وارد نیامی، پایتخت نیجر شود، مخالفت کرد.

پیام مخالفت با ورود هیئت اکوواس به نیامی روز گذشته به‌طور شفاهی از سوی وزیر خارجه طرفدار کودتاچیان در نیجر، اعلام شد.

ناامیدی از امکان گفت‌وگو

کشورهای بلوک اقتصادی غرب آفریقا «اکوواس» در روزهای نخستین پس از وقوع کودتا در نیجر برای کودتاگران ضرب‌الاجلی هفت روز تعیین کرده بودند تا در صورت عدم عقب‌نشینی کودتاچیان و عدم بازگشت روند دمکراتیک در این کشور از طریق تدارک طرح مداخله نظامی محمد بازوم را به قدرت بازگردانند.

در پایان این ضرب‌الاجل و به‌دنبال مقاومت کودتاچیان، کشورهای عضو بلوک اکوواس رویکرد گفت‌وگو را در پیش گرفتند که اکنون اما با وجود مخالفت‌هایی که با ورود هیئت فرستادگان آنها به نیامی، صورت گرفته، به‌نظر می‌رسد که از امکان گفت‌وگو با شورای نظامی برآمده از کودتا در نیجر نیز ناامید شده‌اند.

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا