ایران

هشدار درباره شرایط فوق بحرانی اقتصاد ایران و مسئولان نالایق

یک استاد اقتصاد: «افرادی که برای مدیریت اقتصاد گماشته شدند در حد اداره یک اقتصاد معمولی و عادی هم نیستند.»

مرتضی افقه، استاد اقتصاد در مصاحبه با سایت «انتخاب» گفت: «من هیچ نشانه‌ای که تدبیری در اداره امور اقتصادی باشد را نمی‌بینم و تماما انفعال است، البته قابل انتظار هم بود، زیرا افرادی که برای مدیریت اقتصاد گماشته شدند در حد اداره یک اقتصاد معمولی و عادی هم نیستند، دیگر چه برسد به شرایط فوق بحرانی اقتصاد ایران که حالا مسئول آن شده‌اند.»

او در ادامه افزود: «من اقتصاد ایران را رها شده می‌دانم و دولت نیز سردرگم است که در مقابل وعده‌های خود نیز نمی‌تواند پاسخگو باشد، از طرف دیگر مشکلات نتایج بسیار زیادی دارد. اینکه دولت سیاستی را پیش می‌برد اصلا نشانه‌ای از آن نیست و فقط شاهد انفعال دولت هستیم که تلاش می‌کند نتایج حوادث را کم کند.»

افقه گفت: «مشکل اقتصاد ما در کوتاه مدت به تحریم وصل است، اما اینکه تا به این حد به تحریم وابسته شده است نتیجه ساز وکار‌های ضد تولید و فاسد است.»

افقه درباره راهکار‌های دولت سیزدهم برای توقف روند تورم و افزایش نرخ ارز گفت: «دولت هرچه توان داشته است تا الان انجام داده و بیشتر از این دیگر توان ندارد و فعالیت‌هایش نیز فقط در راستای تغییر رئیس بانک مرکزی بوده و کار خاصی بلد نبودند. کاهش نقدینگی نیز صورت نگرفت و ثبات قیمت‌ها هم انجام نشد. این روند ادامه می‌یابد و فقط در زمان‌هایی که خبر‌های مثبت از سیاست خارجی می‌آید مدتی قیمت‌ها را کاهش می‌دهد.»

دولت رئیسی سال گذشته مدعی شد که به دنبال رشد ۸ درصدی اقتصاد است و سخنگوی کمیسیون اقتصاد مجلس نیز تاکید کرد این هدف دولت خیلی عادی است و رشد ۸ درصدی محقق می‌شود!

اما همزمان رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۲ فقط ۳ درصد بود. امسال نه تنها رشد اقتصادی وعده داده شده محقق نشده بلکه با سقوط ارزش ریال نقش و جایگاه ایران در اقتصاد جهان در حال محو شدن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا