جهانسیاست

جینبکُف، رئیس جمهور قرقیزستان استعفا داد

سورونبای جینبکُوف، رئیس جمهور قرقیزستان اعلام کرد که در پی تظاهراتی که پس از انتخابات پارلمانی آغاز و ادامه یافته، استعفا داد.

سورونبای جینبکُوف اعلام کرد که برای جلوگیری از درگیری احتمالی مخالفان که خواستار استعفای وی بودند و نیروهای امنیتی، این تصمیم را اتخاذ کرده است.

در انتخابات پارلمانی که ۴ اکتبر در این کشور برگزار شد، اعتراض ها پس از اعلام پیروزی دو حزب نزدیک به آقای جینبکُوف آغاز شد و طرفداران ۱۲ حزب سیاسی که گفته می شد قادر به عبور از حدّ نصاب آراء دریافتی برای ورود به مجلس نیستند، به ادعای دستکاری در انتخابات به میادین رفتند.

رهبر قرقیزستان که هفته گذشته تصمیم خود را برای استعفا اعلام کرده بود، گفت که تا سازماندهی مجدد انتخابات مسئولیت این مقام را بر عهده خواهد داشت.

احزاب مخالف در راستای برنامه های خود برای برکناری سورونبای جینبکُوف، رئیس جمهور تحت حمایت روسیه و تشکیل دولت جدید، با آزاد کردن سدیر جاپاروف، نماینده سابق پارلمان از زندان، او را نخست وزیر موقت انتخاب کرده بودند.

کابینه تحت نخست وزیری جاپاروف روز گذشته از پارلمان رای اعتماد گرفت و رئیس جمهور سورونبای جینبکُوف نیز تصمیم در مورد تعیین اعضای کابینه جدید را امضا کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا