ایرانسیاست

فلاحت پیشه: ٣٠ میلیارد دلار پول ملت را به سوریه داده‌ایم

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته است که جمهوری اسلامی ایران ۲۰ تا۳۰ میلیارد دلار در سوریه هزینه کرده و این پول را باید پس گرفت. 

اظهارات آقای فلاحت‌پیشه که در سایت اعتمادآنلاین و به تاریخ ۱۷ اسفند ۹۸ ثبت شده، امروز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت، به عنوان تیتر نخست این وب‌سایت منتشر شده است.

این نماینده مجلس ایران گفته که: «زمانی که به سوریه رفتم عده‌ای گفتند هزینه درست کردم! ولی باز هم تکرار می‌کنم ما شاید ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار به سوریه پول دادیم و باید از سوریه پس بگیریم. پول این ملت آنجا هزینه شده است.

تا جایی که می‌شود فهمید آقای فلاحت‌پیشه در مورد سفرش به سوریه از سوی عده‌ای -که احتمال می‌رود اصول‌گرایان تندرو باشد- مورد انتقاد قرار گرفته که با سفرش «هزینه درست کرده» است، این اظهارات را عنوان داشته است.

لازم به ذکر است که در زمان تصدی  ریاست کمیسیون امنیت ملی مجلس از سوی فلاحت‌پیشه، او در راس یک هیئت به سوریه سفر کرد و با عماد خمیس، نخست‌وزیر وقت سوریه دیدار کرد. او در این دیدار به نخست‌وزیر سوریه گفت که کمک‌های ایران به سوریه باید در مناسبات بین تهران و دمشق تسویه شود.

نماینده اسلام‌آباد غرب و دالاهو اما نگفته است که حکومت ایران این پول را دقیقاً بابت کدام هزینه‌ها به دولت سوریه داده است و همچنین اینکه آیا این مبلغ جدا از منابع هنگفتی است که جمهوری اسلامی صرف حضور نظامی خود و نیروهای نیابتی خود در سوریه طی ده سال گذشته کرده است.

از زمان شروع انقلاب سوریه در تاریخ ۲۰۱۱ و در ادامه سرکوب و تبدیل کردن آن به جنگ داخلی ایران با تمام قدرت برای بقا بشار اسد تلاش کرده است. به همین منظور در هر حرکت اعتراضی که در ایران شکل می‌گیرد یکی از موضوعات اعتراضی مردم هزینه‌ای است که حکومت جمهوری اسلامی به جای کشور خود در دیگر کشورها صرف کرده است.

جمهوری اسلامی تا کنون رسما مقدار کمک‌های خود به دولت سوریه را اعلام نکرده است، به همین جهت اظهارات این مقام بلندپایه ایران سندی است مبنی بر هزینه‌های هنگفت خرج شده از سوی حکومت اسلامی در جهت بقا بشار اسد در سوریه.

آقای فلاحت‌پیشه در باره موقعیت مجلس در بین سایر ارکان حکومتی نیز گفته که «مشکل دیگر برای در رأس امور بودن مجلس یک جریانی است که شکل گرفته و متاسفانه مجلس را در موارد مختلف مزاحم می‌دانند.»

فلاحت‌پیشه در مصاحبه ویدیوئی خود همچنین می‌گوید: «چرا خیلی‌ها نگران شفافیت مالی هستند؟ به هر حال در این مملکتی که بیش از همه دنیا خبر از اختلاس می‌رسد،‌هر روز دادگاه مفاسد داریم… من حالم به هم می‌خورد از اینکه هر روز برای من پیامک می‌آید، امروز دادگاه مفسدان بزرگ و مفسد فی‌الارض است… مفسد فی‌الارض یعنی چه؟ تعریف کنیم. مفسد فی‌الارض یعنی فسادش کل این کشور را در بر گرفته باشد. هر روز یک نفر را محاکمه می‌کنیم! پس در همین کشور نیازمند شفافیت مالی هستیم.»

مقام‌های آمریکا که از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، با خروج از برجام تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را بازگردانده‌اند، می‌گویند در صورت برداشته‌ شدن تحریم‌ها از صنعت نفت ایران، تهران بخش زیادی از پول فروش و صادرات نفت خود را صرف گروه‌های حامی خود در منطقه خواهد کرد.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا