ایرانجهانسیاست

پمپئو: دزد‌های ونزوئلا در حال شراکت با رژیم تروریست ایران

پمپئو با اشاره به همکاری ونزوئلا و ایران گفت بزرگترین دزد‌های جهان شریک بزرگترین رژیم حامی تروریسم جهان است و بزرگترین قربانیان، مردم ایران و مردم ونزوئلا هستند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا شامگاه جمعه، ۱۲ اردیبهشت به وقت ایران در توئیتی با «اراذل و اوباش» خواندن اطرافیان رئيس‌ جمهور ونزوئلا گفت که آنها «۹ تن شمش طلا را غارت کرده و برای رژیم ایران فرستادند.»

وزیر خارجه آمریکا، همچنین نوشت: «بزرگترین دزدها و اوباش جهان در حال شراکت با بزرگترین رژیم حامی تروریسم جهان هستند.»

پمپئو در این پیام توئیتری «بزرگترین قربانیان» این شراکت را نیز «مردم ونزوئلا و ایران» عنوان کرد.

پیش‌تر خبرگزاری بلومبرگ گفته بود ونزوئلا برای پرداخت هزینه های تعمیر پالایشگاه‌های خود معادل حدود ۵۰۰ میلیون دلار آمریکا، به ایران شمش طلا داده است.

این گزارش همچنین افزوید هواپیماهای شرکت ماهان ایر که در تحریم آمریکا است در ماه آوریل ۹ تن طلا را از ونزوئلا به ایران منتقل کرده‌اند.

از سوی دیگر الیوت آبرامز، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ونزوئلا، روز پنج‌شنبه ۱۱ اردیبهشت گفته بود، ونزوئلا احتمالا در مقابل کمک‌های ایران برای تعمیر و بازسازی صنایع نفتی خود، به تهران طلا می‌پردازد.

دولت ترامپ در یک سال اخیر حکومت نیکلاس مادورو را «زیر فشار حداکثری» قرار داده و از این طریق می‌خواهد مادورو به نفع «خوآن گوآیدو»، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا، از قدرت کناره‌گیری کند.

از نظر آمریکا و کشورهای اروپایی، نیکلاس مادورو در سال ۲۰۱۸ در شرایطی به اشغال قدرت ادامه داد که از مشارکت مخالفان خود در فرایند انتخابات ممانعت به‌عمل آورد.

آمریکا و بیش از ۵۰ کشور دیگر خوان گوآیدو را به عنوان رئیس‌ جمهور قانونی ونزوئلا می‌شناسند

از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اظهارات مقام‌های آمریکایی گفته است که آنها در صدد «ایجاد اخلال و مداخله در روابط تجاری» ایران و ونزوئلا هستند.

عباس موسوی روز جمعه ۱۲ اردیبهشت برنامه‌ای دولت ونزوئلا برای «بازسازی پالایشگاه‌ها»ی خود را تایید کرد ولی از اظهارنظر درباره واردات طلا و کمک ایران به این موضوع خودداری کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا