ایرانجهانخاورمیانهسیاست

واکنش ایران به تحریم‌ها علیه سوریه؛ وعده کمک‌های اقتصادی بیشتر

با اجرایی شدن تحریم‌های جدید آمریکا بر علیه سوریه اسحاق جهانگیری اعلام کرد جمهوری اسلامی از هیچ اقدامی برای کاهش فشارها بر سوریه دریغ نخواهد کرد.

به گزار ایسنا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری ایران امروز پنجشنبه ۲۹ خرداد در گفتگوی تلفنی با «حسین عرنوس» نخست وزیر جدید سوریه گفت جمهوری اسلامی به عنوان شریکی راهبردی همواره در کنار دولت سوریه خواهد ماند.

معاون اول رئیس جمهور ایران همچنین تأکید کرد که «باید توافقات دوجانبه در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و کمیته راهبردی روابط فی‌مابین را پیگیری کنیم تا هر چه زودتر این توافق‌ها اجرایی شود.»

نخست وزیر سوریه نیز با اعلام علاقمندی دمشق برای تقویت هر چه بیشتر مناسبات با تهران خاطر نشان کرد: «ما از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم سوریه و کاهش فشار بر این کشور قدردانی می‌کنیم.»

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران نیز امروز در واکنش به تحریم سوریه از سوی آمریکا، گفت: «همانند گذشته به همکاری‌های اقتصادی خود با ملت مقاوم و دولت سوریه ادامه خواهیم داد و به‌رغم این تحریم‌ها، روابط اقتصادی خود را با سوریه تقویت خواهیم کرد.»

وعده کمک‌های بیشتر از سوی مقامات ایران در حالی منتشر می‌شود که حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اخیرا گفته بود که جمهوری اسلامی ایران ۲۰ تا۳۰ میلیارد دلار در سوریه هزینه کرده و این پول را باید پس گرفت.

تحریم‌های جدید آمریکا بر علیه حکومت سوریه که به «قانون سزار» موسوم است از دیروز چهارشنبه ۲۸ خرداد به اجرا گذاشته شده و ایالات متحده هدف از این تحریم‌ها را پایان دادن به «جنگ بیهوده و خشن» سوریه و محروم کردن بشار اسد و حامیانش از منابع مالی خود اعلام کرده است.

تحریم‌های «قانون سزار» بر گرفته از نام مستعار عکاسی است که در سال ۲۰۱۴ هزاران قطعه عکس از شکنجه و کشتار گسترده در زندانهای حکومت بشار اسد را به بیرون از سوریه برد و منتشر کرد.

این تحریم‌ها محدود به جکومت سوریه نیست و هر کشوری که در صدد گسترش روابط خود به منظور حمایت از این حکومت برآید را در بر خواهد گرفت.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا