خاورمیانهسیاست

پادشاه عربستان خواستار یک راه‌حل جامع برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های کشتارجمعی شد

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی خواستار یک راه حل جامع برای مهار منطقه ای ایران و جلوگیری از دستیابی به سلاح های کشتار جمعی شد.

سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی روز چهارشنبه در اولین نشست خود در نشست سالانه رهبران جهان در سازمان ملل متحد، خواستار یک راه حل جامع برای مهار منطقه ای ایران و جلوگیری از دستیابی به سلاح های کشتار جمعی شد.

وی گفت ایران از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ با قدرت های جهانی “برای تشدید فعالیت های توسعه طلبانه، ایجاد شبکه های تروریستی و استفاده از تروریسم” بهره برداری کرده است و افزود که این چیزی جز “هرج و مرج، افراط گرایی و فرقه گرایی” بوجود نیاورده است.

وی در پیام ویدئویی به مجمع عمومی سازمان ملل در این رابطه گفت: “یک راه حل جامع و یک موقعیت بین المللی قاطع مورد نیاز است.”

آقای ملک سلمان گفت: “تجربه ما با رژیم ایران به ما آموخته است که راه حل های جزئی و مماشات، جلوی تهدیدهای ایران برای صلح و امنیت بین المللی را نگرفتند.”

ریاض که از تلاش های دولت ترامپ برای مقابله با ایران پشتیبانی می کند، ایران را مسئول حملات به تأسیسات نفتی عربستان در سال گذشته و همچنین حمایت تسلیحاتی از شورسیان حوصی یمن می‌داند، اتهامی که تهران رد می کند.

در تازه‌ترین اظهار نظرها ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران روز سه‌شنبه ۱ مهر به ارسال فن‌آوری موشکی و پهپادی به  حوثی‌های شورشی یمن اذعان کرد.

کشورهای عرب حاشیه خلیج نیز از افزایش نفوذ حزب الله، متحد ایران در لبنان و تداوم بی‌ثباتی در این کشور اظهار نگرانی می‌کنند.

آقای ملک سلمان گفت که انفجار مهلک ماه گذشته در بندر بیروت “در نتیجه هژمونی حزب الله … و بر سر فرایند تصمیم گیری در لبنان با استفاده از سلاح رخ داده است.”

پادشاه عربستان گفت: “این سازمان تروریستی باید خلع سلاح شود.”

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا