اجتماعیجهانسیاست

لوكاشنكو بی‌سر و صدا سوگند یاد كرد؛ مخالفان بلاروس خواستار اعتراضات بیشتر شدند

الكساندر لوكاشنكو با بی توجهی به خواسته‌ها مبنی بر پایان دادن به زمامداری ۲۶ ساله خود، روز چهارشنبه برای ششمین دوره سوگند یاد كرد.

الكساندر لوكاشنكو، رئیس جمهور بلاروس، با بی توجهی به خواسته‌ها مبنی بر پایان دادن به زمامداری ۲۶ ساله خود، روز چهارشنبه دوم مهر، پس از انتخاباتی كه به گفته مخالفان و چندین دولت خارجی تقلب شده است، برای ششمین دوره سوگند یاد كرد.

این مراسم معمولاً به عنوان یک مناسبت مهم کشوری از قبل تبلیغ می شد اما این بار علیرغم ادعای لوکاشنکو در مورد پیروزی چشمگیر در انتخابات ۹ اوت، بدون تبلیغات برگزار شد.

مخالفان، که بیش از شش هفته اعتراضات گسترده ای را برای استعفای آقای لوکاشنکو آغاز کرده اند، مراسم تحلیف را غیرقانونی اعلام کردند و عصر چهارشنبه خواستار تظاهرات بیشتر شدند.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا در حال تدوین مجازات علیه مقامات درگیر در انتخابات و سرکوب اعتراضات بعد از آن توسط نیروهای امنیتی هستند.

رویترز به نقل از آژانس خبری رسمی بلتا گفت: لوكاشنكو دست راست خود را بر روی نسخه ای از قانون اساسی قرار داد و در مراسمی با حضور چند صد نفر، سوگند یاد كرد.

رهبر ۶۶ ساله با اشاره به همه‌گیری کرونا گفت که کشور “در آستانه بحران جهانی” نیاز به امنیت و اجماع دارد.

وی گفت: “من نمی توانم، من حق ندارم بلاروسی ها را رها كنم.”

تصاویر رسانه های محلی نشان داد معترضانی که پرچم های مخالف قرمز و سفید را حمل می کردند، در گروههای کوچک در پایتخت، از جمله حداقل در خارج از سه دانشگاه، شروع به تجمع کردند. فراخوان‌هایی برای اعتراضات گسترده برای شب در شبکه های اجتماعی منتشر شده است.

پاول لاتوشکو سیاستمدار مخالف گفت که سوگند یاد شده مانند یک “جلسه دزدی” مخفی بود.

“شهروندان سرحال کجا هستند؟ گروه دیپلماسی کجاست؟ ” او در شبکه های اجتماعی نوشت: “بدیهی است که الکساندر لوکاشنکو منحصراً رئیس پلیس ضد شورش و تعداد انگشت شماری از مقامات دروغگو است.”

لاتوشکو خواستار “اقدام نافرمانی مدنی نامحدود” شد
آلمان بار دیگر تأكید كرد كه لوكاشنكو را به عنوان رئیس جمهور به رسمیت نمی شناسد و خواستار توافق بر سر تحریمهای اتحادیه اروپا در اسرع وقت شد.

آقای لوکاشنکو در سوگند یاد شده برای یک دوره پنج ساله جدید، قول داد که “به مردم جمهوری بلاروس صادقانه خدمت کند، به حقوق و آزادی های شخصی شهروندان احترام بگذارد و از آنها محافظت کند”، و از قانون اساسی دفاع کند.
وی تاکنون با حمایت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و متحد خود، در برابر اعتراضات مقاومت کرده است.

بلاروس با وجود تنها ۹.۵ میلیون نفر جمعیت، برای روسیه به عنوان یک کشور سپر در برابر ناتو و یک مجرا برای صادرات نفت و گاز اهمیت دارد.

در اجلاس هفته گذشته، پوتین به لوكاشنكو وام ۱.۵ میلیارد دلاری اعطا كرد و دو كشور رزمایش‌های دفاعی “برادری اسلاو” را در بلاروس برگزار کردند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت که این سوگند “کاملاً تصمیم مستقل رهبری بلاروس” بود. وی در پاسخ به این سوال که آیا از پوتین دعوت به‌عمل آمده است، گفت به نظر می رسد که حضور رهبران خارجی پیش بینی نشده بود.

هفته گذشته سازمان ملل موافقت کرد که نظارت بر موارد نقض حقوق بشر در بلاروس را افزایش دهد. آنایس مارین، محقق حقوق‌بشر گفت بیش از ۱۰ هزار نفر از زمان انتخابات دستگیر شده اند و بیش از ۵۰۰ گزارش از شکنجه شده و هزاران نفر نیز “وحشیانه کتک خورده‌اند”.

مقامات بلاروس گفته است که پلیس انسانی و حرفه ای رفتار کرده و از اظهار نظر در مورد ادعاهایی مبنی بر آزار و اذیت خودداری کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا