دانش و فن آوریویدیو

پیوند بزرگ مشتری و زحل برای اولین بار پس از ۸۰۰ سال به وضوح دیده شد (ویدیو)

"پیوند بزرگ مشتری و زحل" روز گذشته بوقوع پیوست و دو سیاره منظومه شمسی برای اولین بار در ۸۰۰ سال گذشته به هم نزدیک شدند.

این دو غول گازی درست پس از غروب خورشید به عنوان “یک سیاره جفت” یا یک ستاره بسیار درخشان در بالای افق ظاهر شدند و این پیوند با چشم غیر مسلح مشاهده شد.

ستاره شناسان می گویند این پیوند تا ۲۳ دسامبر (سوم دی ماه) بسته به شرایط آب و هوایی قابل مشاهده است.

در تاریخ، چنین پیوندی بین سیارات به عنوان منادی بسیاری از حوادث، از آتش سوزی های بزرگ و سیل گرفته تا تولد عیسی مسیح و فروپاشی تمدن ها، تفسیر شده است.

هنگام عبور سیارات از اطراف خورشید تقابل بین آنها رویدادی غیر معمول نیست. با این حال، پروفسور تیم اوبراین ستاره شناس، اظهار داشت که رویدادی که روز گذشته رخ داد “بسیار ویژه” است.

پروفسور اوبراین به رسانه‌های انگلیسی زبان گفت: “پیوندهای سیاره ای وقایع چشمگیری است که باید مشاهده شوند. این اتفاق اغلب می افتد. اما نزدیکی سیارات تا این حد، رویدادی بسیار مهم تلقی  می شوند. ۴۰۰ سال دیگر هیچ یک از ما اینجا نخواهیم بود. بنابراین، برای اینکه فرصت را از دست ندهید چشمتان به آسمان باشد.”

مایکل براون، ستاره شناس از دانشگاه موناش استرالیا، اظهار داشت که “پیوند بزرگ” در سال ۱۶۲۳ نیز اتفاق افتاده ولی مشاهده آن از زمین بخاطر اینکه سیارات بسیار نزدیک به خورشید بودند، غیرممکن بوده است. او گفت دو سیاره “این تصویر قابل مشاهده و عاشقانه” را در ماه مارس سال ۱۲۲۶ ارائه داده اند.

گفته می شود که پیوند مشتری و زحل ممکن است منبع درخشان ترین نوری باشد که ۲ هزار سال پیش در آسمان دیده شدو در روایات مسیحیان از آن یاد شده است.

برخی از ستاره شناسان و کارشناسان الهیات می گویند این ستاره می تواند ستاره بیت لحم باشد.

اریک ام. وندر ایکل استاد الهیات از کالج فروم در ویرجینیا، گفت: “زمان پیوند منجر به حدس و گمان‌هایی شد مبنی بر اینکه این رویداد ممکن است همان واقعه نجومی باشد که در کتاب مقدس تنظیم شده و حکما را به سمت یوسف، ماری و عیسی تازه متولد شده سوق داده است.”

دکتر کارولین کرافورد نیز به رسانه‌ها گفت: “۲۰۰۰ سال پیش، انسانها نسبت به آنچه در آسمان شب اتفاق می افتاد بسیار حساس بودند. بنابراین غیرممکن است که ستاره بیت لحم نیز یک پیوند سیاره ای مشابه این نباشد.”

همچنین بخوانید: دقیق‌ترین تصاویر سیاره سرخ (مریخ) تاکنون

همچنین بخوانید: کاوشگر جدید ناسا (پشتکار) امروز به سیاره سرخ پرتاب شد

همچنین بخوانید: کشف سیاره جدیدی مناسب برای زندگی: کپلر-۱۶۴۹سی

همچنین بخوانید: کاوشگر امارات متحده عربی با موفقیت به سوی مریخ پرتاب شد

همچنین بخوانید: سقوط موشک فضایی غول‌پیکر چین به زمین: کشورهایی که بیشترین زباله‌ فضایی را تولید می‌کنند

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا