ایران

یک نماینده مجلس: واگذاری بخشی از دماوند به سازمان اوقاف به نفع مردم است

رئیس کمیته منابع طبیعی کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد وقف بخشی از دماوند گفت «توافق منابع طبیعی و اوقاف در واقع به نفع مردم است چرا که موجب آبادانی این زمین‌ها می‌شود.»

به گزارش ای‌ان‌تی جعفر راستی رئیس کمیته منابع طبیعی کمیسیون کشاورزی مجلس امروز دوشنبه ۶ مرداد در گفتگو با ایسنا گفت: «این ماجرا [واگذاری مراتع، جنگل‌ها و کوه‌های ایران به سازمان اوقاف] در سراسر ایران رایج است. نکته اینجاست که تداخلی بین اوقاف و منابع طبیعی وجود ندارد.»

این نماینده مجلس ایران مدعی شد که چون «واگذاری زمین‌های منابع طبیعی به اشخاص حقیقی» و صاحبان سرمایه از سوی منابع طبیعی به‌دلیل قوانین نرم‌ترش راحت‌تر صورت می‌گیرد، سازمان اوقاف با تملک این زمین‌ها به‌دلیل قوانین سرسخت‌ترش مانع این کار می‌شود.

وی همچنین برای مشروع نشان دادن این وگذاری مدعی شده که «واگذاری اراضی منابع طبیعی به سرمایه‌داران حاصل رانت‌خواری است» ولی واگذاری آنها به سازمان اوقاف به نفع مردم است.

گفتنی است که گروه خبری ای‌ان‌تی، روز جمعه، ۲۰ تیرماه گزارشی منتشر کرد که می‌گفت مأموران امنیتی جمهوری اسلامی به دستور نهاد «مجمع جهانی اهل بیت»، با هجوم به محل زندگی ترکان قشقایی ساکن گردنه باجگاه و حوالی صدرا، اقدام به ضرب و شتم شدید تخریب کامل آلونک ها، کشتار دام‌ها و سرقت اشیا آنان کرده اند.

متضرران قشقایی اظهار داشتند که پشت این حمله مجمع جهانی اهل بیت قرار داشت که برای تملک مراتع آنها اقدام به این کار کرده بود.

نسخه آنلاین روزنامه همشهری چاپ تهران، روز یکشنبه، به نقل از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، از صدور سند وقف برای یک یال از ۱۱ یال کوه دماوند، که شامل بخشی از دامنه تا قله این کوه می‌شود، به ‌نام سازمان اوقاف خبر داد. همزمان حیدری جناسمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مازندران، این تصاحب را تایید کرد و گفت که این قسمت «یکی از یال‌های دماوند است که به عنوان مرتع ملار شناخته می‌شود.»

بنابر این گزارش سازمان منابع طبیعی در پی جانمایی و ثبت کوه دماوند با ارائه نقشه ۱۱ پلاک از قله کوه تا اراضی دامنه آن بوده است که تا کنون برای ۱۰ پلاک آن به عنوان اثر ملی طبیعی سند صادر شده اما بر سر یک پلاک با اداره اوقاف مناقشه داشته است.

ظاهرا اداره اوقاف با ارائه سندی موافق شده رای دیوان عالی کشور را به نفع خود کسب کند و یک پلاک کوه دماوند را به عنوان وقف به ثبت برساند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا