آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

اعتراضات آبان؛ میثم جولانی به حبس و شلاق محکوم شد 

میثم جولانی، فعال ترک و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸، به صورت غیابی توسط دادگاه کیفری ۲ اردبیل به ۶ ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

آقای جولانی امروز دوشنبه ۲۶ خردادماه پس از حضور در شعبه مربوطه و دریافت حکم درخواست واخواهی خود را ثبت کرده است.

صدور رای دادگاه این شهروند در حالی صورت گرفته است که وی تاکنون ابلاغیه ای مبنی بر حضور در جلسه دادگاه دریافت نکرده است.

براساس این حکم که در تاریخ ۱۰ بهمن ماه ۹۸ تنظیم شده است، آقای جولانی توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری ۲ اردبیل به ریاست قاضی اکبر حیدری از بابت اتهام «اخلال در نظم عمومی از طریق حرکات نامتعارف» به ۶ ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

یک منبع نزدیک به خانواده آقای جولانی در خصوص چگونگی صدور حکم به خبرگزاری هرانا گفته «روز شنبه ۲۴ خردادماه ماموران اجرای احکام با حضور در منزل پدری آقای جولانی قصد بازداشت او را داشتند که با عدم حضورش در منزل موفق به دستگیری نشدند. این در حالی است که تاکنون میثم جولانی هیچ ابلاغیه ای برای حضور در دادگاه دریافت نکرده است.»

این منبع می‌افزاید: «آقای جولانی امروز دوشنبه ۲۶ خردادماه پس از حضور در شعبه ۱۰۲ از صدور حکم مطلع شده و بلافاصله درخواست واخواهی خود را ثبت کرده است.»

میثم جولانی در تاریخ ۲۷ آبان ۹۸ در جریان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ بازداشت شد.

این فعال آذربایجانی نهایتا در تاریخ ۱۸ آذرماه ۹۸ با تودیع قرار کفالت ۱۵ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

گفتنی است که میثم جولانی پیش از این نیز به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز سابقه بازداشت و محکومیت دارد. وی پیشتر در تاریخ ۱۷ تیرماه ۹۷ پس از حضور در مراسم قلعه بابک بازداشت شد.

اعتراضات سراسری آبان ماه ۹۸ در ایران که در اعتراض به افزایش ناگهانی قیمت بنزین از روز جمعه ۲۴  آبان آغاز شده بود بلافاصله با سرکوب خونین معترضان روبرو شد.

حکومت اسلامی ایران به مدت یک هفته با قطع کردن شبکه جهانی اینترنت تلاش کرد تا جلوی انتشار اخبار سرکوب و کشتار معترضان به خارج از مرزها را بگیرد.

عفو بین‌الملل در بیانیه منتشره خود به تاریخ ۳۱ اردیبهشت و ۱۴ اسفند می‌گوید شواهد و مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهد ۳۰۴ نفر از جمله ١٠ زن و ٢٣ کودک توسط نیروهای امنیتی ایران در جریان این اعتراض‌ها کشته شده‌اند.

این سازمان همچنین می‌افزاید  ٢٢٠ تن از معترضان تنها طی دو روز مورد اصابت شلیک مرگبار نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران قرار گرفته است.

همچنین خبرگزاری رویترز دوم دی‌ماه در گزارشی به نقل از سه مقام رسمی در وزارت کشور ایران تعداد کشته‌شدگان دو هفته اعتراضات سراسری در ایران را بیش از ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده بود.

محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در روز اول جمعه ۲۴ آبان ماه در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد.

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز روز دوشنبه ۴ آذرماه، آمار بازداشتی های اعتراضات اخیر را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد.

رییس کمیسیون امنیت ملی در دوره دهم مجلس در تاریخ ۱۲ خرداد ۹۹ با ارایه آماری در خصوص اعتراضات آبان ۹۸، کشته شدن ۲۳۰ نفر و مجروح شدن بیش از ۲۰۰۰ نفر از معترضین را در این اعتراضات تائید کرد.

او همچنین مدعی شد در این تجمعات آمار مجروحین نیروهای امنیتی و انتظامی بیش از ۵ هزار تن بوده است.

وی اعتراضات خونین آبان ۹۸ را یک حادثه طبیعی خوانده و گفت تعدادی از کشته شدگان «به دلایل نامعلوم جان باخته‌اند مثلاً شقیقه آنها از فاصله سه متری هدف قرار گرفته است.»

روز شنبه ۱۰ خرداد نیز وزیر کشور به طور ضمنی کشته شدن دستکم ۲۲۵ نفر از معترضان در جریان اعتراضات آبان را تایید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا