جهان

واکنش‌های بین‌المللی به اعلام آغاز تحریم‌های شورای امنیت بر علیه ایران از سوی آمریکا

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد روز شنبه به شورای امنیت گفت به دلیل "عدم قطعیت" هیچ اقدامی نمی‌تواند در حمایت از اجرایی شدن این تحریم‌ها انجام دهد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد روز شنبه به شورای امنیت گفت که نمی تواند هیچ اقدامی درباره اعلامیه ایالات متحده مبنی بر اعمال مجدد کلیه تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران انجام دهد زیرا “به نظر می رسد عدم قطعیت” در این مورد وجود دارد.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده ماه گذشته گفت که وی یک فرآیند 30 روزه در شورای امنیت منتهی به بازگشت تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران را عصر شنبه آغاز کرد که همچنین باعث می شود تحریم تسلیحاتی متعارف برای تهران در ۱۸ اکتبر پایان نیابد.

اما ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت می گویند که این اقدام واشنگتن بی اعتبار است زیرا آقای پمپئو از مکانیزمی که بر اساس توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت های جهانی توافق شده بود، استفاده کرده که ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ آن را ترک کرد.

گوترش در نامه ای به شورای امنیت، که توسط رویترز رویت شده، نوشت: “به نظر می رسد در خصوص بازگشت همه تحریم‌ها علیه ایران عدم قطعیت وجود دارد … دبیرکل سازمان ملل نمی‌تواند این عدم قطعیت را نادیده گرفته و به روند ادامه دهد.”

مقامات سازمان ملل متحد برای اجرای رژیم های تحریمی خود از شورای امنیت پشتیبانی اداری و فنی می کنند و آقای گوترش کارشناسان مستقلی را برای نظارت بر اجرا تعیین می کند. آقای گوترش گفت که “در انتظار روشن شدن” وضعیت تحریم های ایران است و تا زمانی که وضعیت روشن نشده هیچ اقدامی برای ارائه این حمایت انجام نخواهد داد.

واشنگتن استدلال می کند که اقدام معروف به “فعال‌سازی مکانیسم ماشه” باعث بازگشت تحریم ها شده است. چرا که قطعنامه سازمان ملل متحد که این پیمان را به تصویب رسانده، هنوز آمریکا را به عنوان یک شرکت کننده معرفی می کند.

دیپلمات ها می گویند به احتمال زیاد تعداد کمی از کشورها اقدامات لغو شده بر اساس توافق سال ۲۰۱۵ را که با هدف جلوگیری از تولید سلاح هسته ای توسط ایران انجام شده، دوباره انجام دهند.

مایک پمپئو روز شنبه در بیانیه ای گفت: “اگر كشورهای عضو سازمان ملل متحد نتوانند به تعهدات خود برای اجرای این تحریم ها عمل كنند، ایالات متحده آماده است تا از قدرت داخلی برای تحمیل عواقب ناشی از این سرپیچی‌ها استفاده كند.”

وی گفت که در روزهای آینده واشنگتن اقدامات دیگری را برای تقویت اجرایی شدن تحریم های سازمان ملل متحد و “پاسخگویی متخلفان” اعلام خواهد کرد. ایالات متحده در تلاش است تا ایران را به مذاکره در مورد توافق جدید با واشنگتن سوق دهد.

دیمیتری پولیانسکی معاون نماینده روسیه در سازمان ملل متحد در توییتی نوشت: “همه ما در ماه اوت به وضوح گفتیم که ادعاهای ایالات متحده برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه غیرقانونی است. آیا واشنگتن ناشنوا است؟ ”

انگلیس، فرانسه و آلمان متحدان دیرینه ایالات متحده روز جمعه به شورای امنیت گفتند كه تعلیق تحریم های سازمان ملل در مورد ایران ادامه خواهد یافت و هرگونه تصمیم یا اقدامی كه برای اعمال مجدد تحریم های سازمان ملل انجام شود “از نظر قانونی بی‌اعتبار خواهد بود”.

مجید تخت روانچی نماینده ایران در سازمان ملل متحد روز شنبه در توییتر خود نوشت که این اقدام آمریکا بی‌اعتبار است و “شنا کردن در برابر جریان های بین المللی فقط باعث انزوای بیشتر آن می شود.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا