تحلیل و گزارشجهانسلامتی و زندگی

احتمال آغاز شیوع کرونا از المپیک ارتش‌های جهان در ووهان

پس از اینکه اعلام شد اولین مبتلا به ویروس کرونا در فرانسه در  ماه دسامبر به وقوع پیوسته، احتمال ورود ویروس کرونا به این کشور در ماه اکتبر ۲۰۱۹ مطرح شده است.

نتایج تحقیقات جدیدی نشان می‌دهد که شیوع ویروس کرونا در جهان احتمالا از اواخر سال گذشته آغاز شده است. چندین تن از ورزشکاران تیم ارتش فرانسه که به بازی‌های ارتش‌های جهان در ووهان چین رفته بودند، نشانه‌های ابتلا به این بیماری را داشته اند.

این احتمال در حالی در رسانه‌ها منتشر شده است که چین می‌گوید نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور در ۱۷ نوامبر شناسایی شده است. در حلی که رقابت‌های ووهان از ۱۸ تا ۲۵ اکتبر برگزار شد.

به گزارش یورونیوز الودی کلووِل، عضو تیم نیروهای نظامی فرانسه و قهرمان رشته «پنج‌گانه مدرن» رقابت‌های ارتش‌های جهان در ووهان حدود یک ماه پیش گفته بود: «من و یکی از هم‌تیمی‌هایم همان موقع بیمار شدیم… من نشانه‌ها [دردهایی] داشتم که بی‌سابقه بود. آن زمان کسی راجع به این بیماری صحبتی نمی‌کرد و ما هم هیچ اطلاع و نگرانی نداشتیم.»

آنطور که رسانه‌های فرانسوی گزارش می‌کنند، این اظهارات در آن زمان خوشایند ارتش فرانسه نبوده و از الودی کلوول و دیگر نفرات حاضر در مسابقات ووهان خواسته شده تا در این باره صحبت نکنند.

با این حال خانم کلووِل در روزهای گذشته و در پاسخ به خبرنگاران درباره احتمال ورود ویروس کرونا به فرانسه گفت: «اخیرا از سوی یک پزشک ارتش معاینه شدم و به من گفتند که به احتمال زیاد وی به همراه شمار زیادی از اعضای کاروان ورزشی فرانسه در ووهان به ویروس جدید کرونا آلوده و به بیماری کووید-۱۹ دچار شده اند.»

ایو کوهن، متخصص فرانسوی مراقبت‌های ویژه می‌گوید یک فرد مبتلا به ذات الریه که در اواخر دسامبر سال گذشته در بیمارستانی در نزدیکی پاریس بستری شده بود مبتلا به ویروس کرونا بوده است.

فرانسه اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور را که اولین مورد رسمی و تایید شده در اروپا بود، روز ۲۴ ژانویه گزارش کرد.

علاوه بر ورزشکاران فرانسوی، شمار بسیاری از اعضای کاروان سوئد در رقابت‌های ووهان بیمار شده اند. ارتش سوئد می‌گوید آزمایش‌های صورت گرفته از این افراد، ابتلای آن‌ها به ویروس کرونا را تائید نمی‌کند.

از سوی دیگر بر اساس گزارش رادیو اروپای آزاد، یک تحقیقات دیگر در دانشگاه گلاسکو بریتانیا نشان می‌دهد که نتایج برخی تحقیقات قبلی درباره وجود دو نوع مختلف ویروس کووید ۱۹ در جهان، درست نیست.

قبلا نتایج ابتدایی پژوهش‌های دانشمندان چینی چنین فرضیه‌ای را مطرح کرده بود و مدعی بودند احتمالا دو نوع متفاوت کووید ۱۹ در جهان شیوع یافته که یکی از آنها تهاجمی‌تر و خطرناکتر است.

اما تحقیقات دانشمندان دانشگاه گلاسکو نشان می‌دهد تنها یک نوع کرونا در جهان شیوع یافته است.

تحقیقات انیستیتوی کالج دانشگاهی لندن نشان می‌دهد که این ویروس اواخر سال گذشته پیدا شده و به سرعت در جهان شیوع یافته است.

نتایج آزمایش ژنوم ویروس‌ها از ۷۵۰۰ بیمار کرونایی از کشورهای مختلف جهان نشان می‌دهد که همه آنها از یک ویروس اولیه که اواخر سال ۲۰۱۹ به وجود آمده و احتمالا از یک حیوان به انسان منتقل شده است، به وجود آمده‌اند.

آقای بالوز می‌گوید این نشان می‌دهد که ویروس کرونا بسیار پیشتر از اولین مورد کشف، در حال شیوع میان انسان‌ها بوده است.

همچنین یک تحقیق از دانشمندان فرانسوی نشان می‌دهد یک مرد، حدود یک ماه قبل از اینکه اولین مورد کرونا در فرانسه کشف شود، در خود فرانسه به این ویروس مبتلا شده بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا