جهان

اوکراین: روسیه در حال تخلیه کارکنان از نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا است تا آن را منفجر کند

اداره اطلاعات نظامی اوکراین مدعی شد که روسیه در حال کاهش حضور خود در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا است و به کارکنان این نیروگاه گفته که به کریمه نقل مکان کنند. روسیه همچنین گشت‌های نظامی در این منطقه را کاهش داده است.

کیریلو بودانوف، رئیس سازمان اطلاعات نظامی اوکراین مدعی شده که مسکو طرحی برای منفجر کردن این نیروگاه تصویب کرده و از هر شش واحد برق، چهار واحد همچنین یک حوض خنک‌کننده را مین گذاری کرده است.

هفته گذشته نیز ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفته بود که روسیه در حال طراحی یک «حمله تروریستی» است.

براساس گزارش اداره اطلاعات نظامی اوکراین، چندین نماینده «روس‌اتم»، آژانس دولتی انرژی هسته‌ای روسیه این نیروگاه را ترک کرده‌اند. همچنین به کارمندان اوکراینی که با روس‌اتم قرارداد امضا کرده بودند هم گفته شده که تا روز دوشنبه، ترجیحا به کریمه بروند و محل را تخلیه کنند.

به گزارش این آژانس اطلاعاتی سه نفر از افراد ارشد، بازرس ارشد کارخانه، رئیس اداره حقوقی و معاون مسئول تدارکات قبلا این محل را ترک کرده‌اند.

در بیانیه اداره اطلاعات نظامی اوکراین آمده که تعداد سربازان روسی در این ایستگاه و در شهر نزدیک «انرهودار» نیز کاهش یافته است.

از زمان تصرف این نیروگاه در سال گذشته، ارتش روسیه آن را به یک پایگاه نظامی تبدیل کرده است.

ارتش روسیه تجهیزات جنگی از جمله وسایل نقلیه زرهی و مهمات دیگر را به داخل سالن‌های توربین این نیروگاه منتقل کرده و سربازان روسی از این پایگاه برای بمباران شهرهای اوکراین در امتداد رودخانه «دنیپر» استفاده کرده‌اند.

این رودخانه پس از منفجر شدن سد کاخوفکا در پایین‌دست خشک شد. دولت‌های غربی و کی‌یف می‌گویند روسیه عمدا این سد را خراب کرد تا جلوی حمله متقابل اوکراین را بگیرد.

کارگران سابق این نیروگاه به گاردین گفته‌اند که آسیب رساندن به راکتورهایی که با فولاد ضخیم و بتن پوشانده شده‌اند، دشوار است. اما آنها گفتند که حوضچه خنک‌کننده، آسیب‌پذیرتر است.

اولکسی کووینیف، مهندس ارشد سابق دراین باره گفت که انفجار در حوضچه خنک‌کننده می‌تواند منجر به ذوب هسته‌ای نسبی شود. مشابه این اتفاق در سال ۱۹۷۹ در ایالات پنسیلوانیا روی داد. در این سناریو بیشتر تشعشعات مهار می‌شود.

قبل از حمله روسیه، این نیروگاه ۱۱ هزار و ۵۰۰ کارگر داشت اما اکنون تخمین زده شده که دو هزار و ۵۰۰ نفر باقی مانده‌ باشند.

برخی از افراد از جمله مدیر اوکراینی کارخانه، قراردادهایی با روس‌اتم امضا کرده‌اند. آنهایی که از امضای قرارداد امتناع کرده‌ بودند هم مجوزهای امنیتی‌شان ابطال شده است. کارکنان این نیروگاه در حال حاضر از روسیه و اوکراین حقوق می‌گیرند.

به گزارش اداره اطلاعات نظامی اوکراین، روز جمعه به پرسنل باقی‌مانده این نیروگاه دستور داده شده که «در صورت بروز هرگونه شرایط اضطراری، اوکراین را مقصر بدانند». روسیه مدعی شده که کی‌یف با گلوله باران، این ایستگاه را به خطر انداخته است.

اوکراین از جامعه بین‌المللی خواسته است که به وضعیت این نیروگاه توجه کنند و مسکو را تحت فشار قرار دهند تا عقب‌نشینی کند.

این مقامات خاطرنشان می‌کنند که زلنسکی سال گذشته نیز هشدار داده بود که کرملین قصد دارد سد کاخوفکا را منفجر کند؛ حادثه‌ای که هفت ماه بعد اتفاق افتاد.

موشه آزمن، خاخام اعظم اوکراین به جامعه جهانی هشدار داد تا تمام توان خود را برای جلوگیری از یک فاجعه احتمالی انجام دهند.

این هفته روسیه به شورای امنیت سازمان ملل گفت که هیچ برنامه‌ای برای منفجر کردن این نیروگاه ندارد. البته روسیه پیش از این هم به شورا اطمینان داده بود که به اوکراین حمله نخواهد کرد.(یورونیوز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا