آذربایجان

مرگ مشکوک جودوکار سرشناس تبریزی که به تیم ملی آذربایجان شمالی پیوسته بود

آرش آقایی جودوکار سرشناس تبریزی که در نتیجه تورک ستیزی و سیاست های تبعیض آمیز مسئولان فدراسیون جودوی ایران به تیم ملی آزربایجان شمالی پیوسته بود، پس از بازگشت به ایران به طرز مشکوکی جان باخت.

این قهرمان صاحب نام تورک آزربایجانی عصر دیروز یکشنبه ۱۴ فروردین‌ماه جان باخت. فدراسیون جودوی ایران ادعا کرد این ورزشکار «به دلیل برق گرفتگی در باشگاه بدنسازی در تبریز» جان خود را از دست داده است.

آرش آقایی چندین قهرمانی مسابقات جودوی کشور، برنز جوانان آسیا و مدال طلای کارگران جهان را در کارنامه داشت. این قهرمان تورک جودوی جهان که مورد بی مهری مسئولان تورک ستیز ایران قرار گرفته و در تبریز به شغل نانوایی مشغول شده بود، از سال ۱۳۹۷ به مدت دو سال به تیم ملی آزربایجان شمالی پیوست.

پیوستن آقای به تیم ملی آزربایجان خشم مسئولان ایران را برانگیخت و رسانه های ایران اعلام کردند آقایی به آزربایجان پناهنده شده اما او این ادعا را رد کرد و گفت: در حالیکه ۲۵ ساله بودم و «عناوین قهرمانی آسیا و قهرمانی کارگران جهان را در کارنامه داشتم چند بار از مربی تیم ملی(ایران) درخواست کردم که من را به اردوها دعوت کند، اما آقایان گفتند که “قصد جوان‌گرایی داریم و نمی‌توانیم تو را به تیم ملی دعوت کنیم”.» من هم برای رسیدن به آرزوهایم به تیم ملی آزربایجان پیوستم.

با این وجود آذرماه سال ۱۴۰۰ رسانه های ایران با تیتر «ملی پوش پناهنده شده به ایران برگشت» از بازگشت آٰرش آقایی به ایران خبر دادند و عکسی از او و «آرش میراسماعیلی»، رییس فدراسیون جودوی ایران را منتشر کردند و نوشتند این ورزشکار «تصمیم گرفت تا از این پس زیر پرچم ایران و برای تیم ملی جودوی ایران مسابقه دهد.»

پس از پایان یافتن عکس‌ یادگاری رییس فدراسیون جودوی ایران با آرش آقایی و هیاهوی رسانه های ایران، دیگر خبری از این قهرمان تورک آزربایجانی نشد و و در نهایت وی دیروز یکشنبه به طرز مشکوکی جان باخت.

لازم به ذکر است، در سالهای گذشته بسیاری از ورزشکاران و مربیان تورک به دلیل سیاست های تورک ستیزانه و تبعیض آمیز مسئولان ایران و مورد بی مهری قرار گرفتن در ایران، به تیم های ملی ترکیه و آزربایجان شمالی پیوسته اند.

سال گذشته «باربد صداقت» ورزشکا تورک اهل تیکان تپه(تکاب) آزربایجان و قهرمان کاراته جهان، در اعتراض به سیاست های تبعیض آمیز مسئولان فدراسیون کاراته ایران، از تیم ملی ایران کنار کشید.

چند ماه پیش هم «سجاد پیرآیقرچمن» دونده تورک دارنده ۷ مدال جهانی که در نتیجه بی توجهی مسئولان ایران در تبریز «سیگارفروشی» می‌کند، گفت مسئولان ۱۰ سال است وعده کار به او می دهند اما تاکنون هیچ حمایتی از وی نکرده اند.

در مهرماه ۱۴۰۰ نیز «سجاد هاشمی» قهرمان آزربایجانی دو و میدانی ضمن انتقاد از عدم حمایت مسئولان ایران از ورزشکاران تورک و انحلال تیم های آزربایجانی گفت: «متاسفانه تیم‌های بزرگی از جمله شهرداری تبریز، پتروشیمی تبریز منحل شده و اکنون ۱۵ ورزشکار حرفه‌ای آزربایجان شرقی در تیم ‌های مختلف سپاهان اصفهان فعالیت دارند.»

آرش آقایی در نتیجه تورک ستیزی و سیاست های تبعیض آمیز مسئولان فدراسیون جودوی ایران، در تبریز به شغل نانوایی روی آورده بود!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا