ایرانخاورمیانهسیاست

ایران و سوریه توافق‌نامه گسترش همکاری‌های نظامی و امنیتی امضا کردند

وزیر دفاع سوریه و رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی یک توافقنامه همه‌جانبه در راستای گسترش همکاری‌های نظامی و امنیتی امضا کردند.

خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران در خبری به نقل از المیادین نزدیک به حزب‌الله لبنان اعلام کرد «علی ایوب» وزیر دفاع سوریه و «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در زمینه گسترش‌‌ همکاری‌های نظامی توافق امضا کردند.

بر اساس این گزارش این توافق بر گسترش همکاری‌های نظامی و امنیتی در زمینه‌ فعالیت نیروهای مسلح و ادامه هماهنگی‌ها تأکید دارد.

وزیر دفاع سوریه در مورد تحریمهای جدید آمریکا بر علیه حکومت بشار اسد موسوم به «قانون سزار» نیز گفته که «قانون سزار با سوری‌ها می‌جنگد در [تهیه] خوراک، دارو و غذای کودکانشان. تلاش می‌کنیم با تبعات این قانون مقابله کنیم.»

وزیر دفاع سوریه در حالی از مقابله با «تبعات» قانون سزار «در [تهیه] خوراک، دارو و غذای کودکانشان» سخن می‌گوید که چین و روسیه دو متحد بشار اسد، روز سه‌شنبه ۱۷ تیرماه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای کمک‌رسانی بشر دوستانه مرزی از دو پاسگاه مرزی ترکیه به جنگ‌زدگان سوریه را وتو کردند.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز گفته که «سامانه‌‌های پدافند هوایی سوریه را در راستای تحکیم همکاری‌های نظامی میان دو کشور، تقویت خواهیم کرد.»

گفتنی‌ست که با اجرایی شدن تحریم‌های جدید آمریکا بر علیه سوریه اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری ایران و عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران روز پنجشنبه ۲۹ خرداد اعلام کردند که جمهوری اسلامی از هیچ اقدامی برای کاهش فشارها بر سوریه دریغ نخواهد کرد و «همانند گذشته به همکاری‌های اقتصادی خود با ملت مقاوم و دولت سوریه ادامه خواهیم داد و به‌رغم این تحریم‌ها، روابط اقتصادی خود را با سوریه تقویت خواهیم کرد.»

آقای باقری همچنین در مورد حضور ترکیه در سوریه که برای مقابله با اقدامات تروریستی از سوی گروه‌های مسلح در خاک سوریه بر علیه خود عنوان شده است، اظهار داشته که «ترکیه باید بداند که حل مشکلات امنیتیش از طریق مذاکره و ایجاد تفاهم با طرف سوری صورت می‌گیرد و نه از طریق حضور نظامی در خاک سوریه»

مقام ارشد نظامی ایران در حالی این سخنان را عنوان می‌کند که از آغاز اعتراضات انقلابی مردم سوریه در سال ۲۰۱۱ بر علیه حکومت بشار اسد از هر گونه تلاشی در زمینه باقی ماندن اسد بر مسند قدرت فروگزاری نکرده است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس اخیرا گفت که جمهوری اسلامی ایران ۲۰ تا۳۰ میلیارد دلار در سوریه هزینه کرده و این پول را باید پس گرفت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا