ایران

آمریکا: تعمیق روابط ایران و سوریه باید موجب نگرانی جهان شود

وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت در پی دیدار ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در دمشق، هشدار داد که تعمیق روابط تهران و دمشق باید جهان را به شدت نگران کند.

سفر ابراهیم رئیسی به دمشق، نخستین سفر یک رئیس‌جمهور ایران به سوریه از زمان آغاز جنگ داخلی این کشور در سال ۲۰۱۱ به شمار می‌رود.

دیدار رؤسای جمهور ایران و سوریه، نشانه روابط نزدیک این دو کشور است و این در حالی است که روابط سوریه با کشورهای عربی نیز به‌ویژه از زمان از سر گرفته شدن روابط ایران و عربستان سعودی، گرم‌تر شده است.

دولت‌های کشورهای عربی از جمله دولت ریاض که پیش از این از بشار اسد دوری گزیده بودند، اکنون روابط خود را با حکومت او از سر گرفته‌اند.

روز چهارشنبه در حالی که ابراهیم رئیسی برای انجام سفر رسمی خود وارد دمشق شد، معاون سیاسی او اعلام کرد که جمهوری اسلامی قصد دارد در سواحل مدیترانه حضور اقتصادی داشته باشد.

ابراهیم رئیسی پیش از انجام این سفر به شبکه المیادین گفت: «روابط بین ایران و سوریه، کاملا راهبردی و استراتژیک است و این روابط همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.»

محمد جمشیدی، معاون او نیز در اظهاراتی که کمی پیش از آغاز سفر رئیسی در خبرگزاری تسنیم منتشر شد، گفت: «به‌ دنبال این هستیم که همکاری‌های اقتصادی پایداری را در سوریه آغاز کنیم، به‌ طوری که بتوانیم در نهایت در ساحل مدیترانه حضور فعال اقتصادی داشته باشیم.»

این در حالی است که رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس اخیرا فاش کرده است که دمشق ۳۰ میلیارد دلار بدهی به تهران دارد.

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر سعی داشته تا «بعد اقتصادی» روابط خود با سوریه را برجسته کند، اما بر اساس گزارش‌های مختلف رسانه‌های غربی و به ویژه اسرائیلی، حضور نظامی در سوریه برای تهران از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا