اجتماعیایران

ادامه عملیات هدایت اذهان عمومی از تمرکز به اعدام روح‌الله زم؛ تجمع عوامل حکومتی در مقابل کنسولگری ترکیه در تبریز

به گزارش برخی از رسانه‌های حکومتی ایران، امروز شنبه ۲۲ آذر، عده‌ای که از آنها «مردم» و «دانشجویان» یاد شده در مقابل کنسولگری ترکیه در تبریز تجمع کردند.

این تجمع در ادامه واکنش‌ها به خوانده شدن شعر «آراز آراز» از سوی رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در مراسم رژه پیروزی آذربایجان در باکو، بر گزار می‌شود.

پس از سروده شدن شعر مذکور، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در توییتی متناقض از یک سو این شعر را «مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس [جمهوری آذربایجان] از سرزمین مادریشان ایران» خوانده و با این کار مدعی شده بود که «حاکمیت جمهوری آذربایجان» زیر سوال رفته و از سوی دیگر گفته بود که «هیچکس نمی‌تواند در باره آذربایجان عزیز ما صحبت کند.»

همچنین بخوانید: ایران به شعر «آراز» اردوغان واکنش نشان داد

سپس، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز جمعه ۲۱ آذر پس از توییت وزیر این وزارتخانه اعلام کرد که در اعتراض به خوانده شدن شعر «آراز آراز» از سوی رجب طیب اردوغان در رژه پیروزی آذربایجان در باکو در روز پنجشنبه ۲۰ آذر، سفیر ترکیه در تهران فرا خوانده شده است.

همچنین بخوانید: ایران می‌گوید سفیر ترکیه را فرا خوانده است

همچنین بخوانید: سفیر ایران در آنکارا به وزارت خارجه ترکیه احضار شد

با هدایت اذهان عمومی رسانه‌های فارس زبان، سلبریتی‌ها و برخی شخصیت‌های تندروی پان ایرانیست، صبح امروز مشخص شد که روح‌الله زم، زندانی سیاسی محکوم به اعدام در خفا و بطور ناگهانی اعدام شده است.

همچنین بخوانید: «روح‌الله زم» بامداد امروز اعدام شد

از سوی دیگر، همانطور که مشخص است، سازماندهی تجمعات حکومتی در ایران توسط نیروهای بسیج، حراست ادارات دولتی و کارخانجات و نهادهای مشابه صورت می‌گیرد.

این در حالیست که در تجمعات واقعا مردمی، ده‌ها تن با ضرب و شتم مورد بازداشت قرار گرفته و احکام حبس تعزیری در مورد آنها به اجرا گذاشته می‌شود.

در تاریخ ۲۷ تیر ۹۹ تجمعی که به منظور حمایت از مردم جمهوری آذربایجان، و محکومیت تجاوزگری و اشغالگری نیروهای ارمنی به شهر تووز آذربایجان صورت گرفته بود، تعداد زیادی از فعالین مدنی تورک در شهرهای مختلف ایران باز داشت شدند.

همچنین بخوانید: انتشار فراخوان برای اعتراض به اقدام نظامی ارمنستان بر علیه غیرنظامیان آذربایجان

همچنین بخوانید: شماری از فعالین مدنی در مقابل کنسول‌گری آذربایجان در تبریز بازداشت شدند

همچنین، در پی راه‌پیمایی‌های حمایتی از آزادسازی قاراباغ اشغالی و اعتراض به حمایت دولت ایران از ارمنستان و نیز بسته شدن مرز نوردوز صورت گرفته بود، در شهرهای تبریز، اورمیه، اردبیل، زنجان، رشت، تهران، خیاو (مشکین‌شهر) و ماکو بازداشت های گسترده فعالین مدنی آذربایجانی صورت گرفت.

همچنین بخوانید: اعتراضات آذربایجان؛ ۲۹ تن از فعالین مدنی در تبریز به دادگاه احضار شدند

همچنین بخوانید: گزارشی تازه از بازداشت شدگان اعتراضات آذربایجان به ادامه فعالیت گمرک نوردوز

همچنین بخوانید: گزارشی تازه از بازداشت شدگان اعتراضات آذربایجان به ادامه فعالیت گمرک نوردوز

این تجمعات و راه‌پیمایی‌ها از روز سه‌شنبه ۸ مهرماه در پارک جیرال اردبیل آغاز و تا روز یکشنبه ۲۷ مهر ماه سال ۹۹ ادامه داشت که طی آن صدها تن از شهروندان بازداشت و به حبس محکوم شدند.

همچنین بخوانید: فعالین آذربایجانی بازداشت شده در پارک جیرال اردبیل، موقتاً آزاد شدند

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا